Сред идеите е да не се отнемат точки от контролния талон на шофьор, причинил катастрофа. Също така - за навлизане в еднопосочна улица, неправилно паркиране около пешеходна пътека или шофиране по трамвайните релси. Последната забрана беше въведена неотдавна и дори на централни столични улици бяха поставени колчета, тъй като шофьорите не я удостояваха с особено "уважение".
Сега на водачите, предизвикали катастрофа, се вземат по четири контролни точки. Също толкова е и санкцията за навлизане в еднопосочна или затворена улица. Проектонаредбата предвижда да се спестят и петте контролни точки, колкото сега е санкцията за каране по трамвайни релси. Аргументът за последното е, че има улици, по които освен върху железните линии, друг начин за придвижване няма.
Контролният талон ще остане непокътнат и ако шофьорът не е сигнализирал правилно или не е отстранил от пътя повредения си автомобил. Или пък ако е спрял неправилно в район на пешеходна пътека, автобусна спирка или кръстовище. За тези нарушения сега се отнемат по четири точки. Според предложението трябва да отпадне и вземането на контролни точки за паркиране като втори ред в лента за движение и за неправилно преминаване покрай спрял автобус.
За сметка за тези щадящи шофьорите идеи обаче по-солено ще се наказва високата скорост. След неправилното изпреварване тя е сред най-честите причини за катастрофи с фатален край. Любителите на скоростта над 50 километра в час в населени места, освен че ще се сбогуват с книжката си за три месеца и ще платят 350 лева глоба, ще олекнат и с осем точки от контролния талон.
На практика, проектонаредбата предвижда контролни точки да се взимат при следните нарушения:
- Пиян зад волана до 1.2 промила - 10 точки;
- При повторно шофиране в нетрезво състояние - 12 точки;
- При отказ на шофьора да бъде проверен за алкохол с дрегер или с кръвна проба - 12 точки;
- При шофиране без книжка - 5 точки;
- Управление на спрян от движение автомобил - 5 точки;
- При неспиране на знак "Стоп" - 8 точки;
- Преминаване на забранен сигнал на светофара - 8 точки;
- Неспиране и недаване на път на пешеходец - 8 точки;
- Използване на мобилен телефон - 6 точки;
- Без колан и каска за мотористите - 6 точки;
- Превоз на деца в нарушение на изискванията - 6 точки.
Дали тези идеи ще бъдат одобрени и как ще се отразят на поведението на българския шофьор, известен с неособено възпитаните си маниери на пътя - предстои да научим.
Източник: btv