Новият вариант на отпадане на дерогацията за руския петрол, в частност за "Лукойл", бе приет от членовете на Комисията по енергетика в Народното събрание с 10 гласа "за", 4 "против" и без въздържали се, предаде репортер на
"Фокус". Заседанието на комисията се забави повече от 2 часа.
В документа (
проект на Закон за изменение и допълнение на закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна), както и преди се визира забрана на закупуването, вноса, трансфера на суров петрол и нефтопродукти, но този път съобразени с прочита на вносителите на еврорегламентите.
Предвижда се на 1 януари 2024 г. Агенция "Митници“ да направи инвентаризация на наличните количества внесен петрол въз основа на получената от ЕК дерогация. Включително и на съответните нефтопродукти, за които е разрешен износ. Уточнява се кои от тях могат да бъдат изнасяни към трети държави в съответствие със законовите изисквания. Съответно от 1 януари 2024 г. се прекратява издаденото от правителството разрешение за продажба, доставка, трансфер или износ на определени продукти, също засегнати в съответния регламент на Съвета на ЕС. Документът предвижда още редица забранителни действия като в същото време предвижда налагане на санкции от 10 до 50 млн. лв.
Накратко: Вносът на руски петрол - да падне от 1-ви март догодина, а износът на продукти от руски петрол да падне от 1-ви януари."Няма да се успокоя, докато не видя отпадането на дерогацията в "Държавен вестник“, коментира пред медиите председателят на Енергийната комисия
Делян Добрев.
Друга точка от дневния ред на Комисията по енергетика включваше разглеждането на съвсем нов проект на
Закон за енергията от възобновяеми източници в морските пространства. Досега в България няма правна база за изграждане на т. нар. "офшорни вятърни паркове". Проектът бе приет с 10 гласа "за" и 5 "против".
В мотивите си авторите от почти всички парламентарни групи без представители на БСП и "Възраждане" се позовават на необходимостта от уреждане на правната и административна рамка за развитието на този сегмент от ВЕИ-сектора в България.