
ЗАРЕЖДАНЕ...
Образователният министър: Необходима е реформа за намаляване на свръхамбициозното учебно съдържание в учебните програми | ||||||
| ||||||
По думите му, проблемна е не толкова по-кратката учебна година, колкото необходимостта от по-добра методика на преподаване. В дискусията участваха министър Красимир Вълчев, представители на Министерството на образованието и науката (МОН), директори на столични гимназии и училища, експерти от академичните среди, представители на неправителствения сектор и заинтересовани страни в сферата на образованието. Кръглата маса започна с презентация на основните проблеми и предизвикателства, с които учениците, учителите и родителите се сблъскват в периода между 5-и и 7-и клас, представена от Елисавета Белобрадова. Тя посочи, че докато българските четвъртокласници показват много високи резултати по български език и математика и се нареждат в топ 10 на международни изследвания като PIRLS и TIMSS, при седмокласниците има значителен спад в представянето. Преходът между 4. и 5. клас е критичен момент, в който децата губят индивидуалната грижа на класния ръководител, а тежките учебни програми затрудняват родителите да оказват помощ. В 7-ми клас резултатите по математика и български език остават тревожно ниски, а родителите изразяват най-ниска удовлетвореност от качеството на образованието точно в този етап. Въпросният спад оказва ефект и върху резултатите на учениците занапред, както ни показват данните от матурите в 10-и клас и проучването PISA. Презентацията беше последвана от становища на институциите и дискусия между всички заинтересовани страни. Представители на Столична община информираха, че над половината от учениците с високи резултати от състезания не успяват да влязат в математически гимназии. Удължената до 2027 г. програма за строителство на училища цели да подобри ситуацията. Елисавета Белобрадова повдигна въпроса защо основните и средните училища не се възползват от възможностите за допълнителни часове по математика и защо тези учебни заведения са демотивирани в предоставянето на засилено математическо обучение. В заключение тя подчерта, че образованието в 5-7 клас е ключов етап, който изисква особено внимание и системни подобрения. Кръглата маса приключи с призив за координирани действия между институциите, училищата и академичната общност за подобряване на математическото образование в България. Госпожа Белобрадова пое ангажимент до месец да бъде изпратен на участниците списък с набелязаните по време на дискусията задачи, за да може да се започне съвместната работа по тях. |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg