Омбудсманът
Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния здравен министър д-р Асен Меджидиев, управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. Петко Салчев и до председателя на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров, в която настоява да се гарантира правото на пациентите с ревматични заболявания на своевременен достъп до лечение, съобщиха от
пресцентъра на омбудсмана. Повод за препоръката е писмо от Асоциацията на пациенти с автоимунни заболявания (АПАЗ) и Организацията на пациентите с ревматологични заболявания в България (ОПРЗБ), в което се обръщат за съдействие към проф. Ковачева за осъществяването на конструктивен диалог със здравните институции по повод на "системна дискриминация на пациентите с ревматологични заболявания".
Омбудсманът подчертава, че пациентите с посочените заболявания алармират, че имат затруднения с осигуряването на лекарствени продукти, предписвани с протокол и заплащани от НЗОК и отбелязват необходимостта от облекчаване на процедурата. Посочва, че техните предложения са пренебрегвани от институциите, към които са се обръщали, както и че не е уважена молбата им за среща.
"Определят отношението към тях, най-вече от страна на НЗОК, като "бездушно, административно и дискриминационно". В тази връзка отправят молба към омбудсмана за съдействие за осъществяването на конструктивен диалог", пише проф.
Диана Ковачева, информира още пресцентърът на омбудсмана.
Проф. Ковачева изброява най-сериозните предпоставки за нарушени права на пациентите. Посочва необходимостта трудноподвижни и инвалидизирани хора да пътуват, което поставя в риск тяхното здраве. Обръща внимание и на затрудненията с разходите при пътуване от отдалечени и малки населени места, особено за пенсионери и хора с ниски доходи. Проблем е и отсъствието от работа на работещи пациенти. Друга важна тема, засегната от омбудсмана е сериозното забавяне на започване или продължаване на терапията.
Ковачева акцентира също, че необходимостта от често отсъствие от работа за посещения при наблюдаващия специалист – ревматолог, лечебни заведения за болнична помощ, в които са разкрити специализирани комисии, както и до РЗОК за утвърждаване и заверяване на протоколите, нерядко са причина за проблеми с работодателите.
Подчертава, че пациенти сигнализират още, че заради изчерпани лимити на болници чакат със седмици, за да им бъде определена дата за явяване пред Експертна лекарска комисия и през това време прекъсват лечението си.