Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на финансите
Асен Василев и министъра на енергетиката
Александър Николов, в което ги информира за множество жалби и сигнали от граждани заради Програмата за компенсиране на битови клиенти на природен газ и топлофикационни дружества. Това съобщават от пресцентъра на обществения защитник.
Съгласно документа битовите клиенти на природен газ се подпомагат с определени суми за консумацията на един мегаватчас гориво, като в стойността не е включен ДДС.
Омбудсманът подчертава, че гражданите са разочаровани от малките компенсации, несъизмерими с безпрецедентното повишение на регулираните цени за природен газ и настояват за приемане на изменения, с които стойността на подкрепата да се увеличи, например с размера на ДДС.
Общественият защитник посочва, че след като се е запознала с Програмата за компенсиране, приложение към решението на Министерския съвет от 25 януари т.г., както и с друго решение на МС от 25 февруари за изменението й, е напълно съгласна с констатацията, че съществува риск битовите клиенти на природен газ да не могат да покриват драстично повишените си сметки.
"Смятам, че искането на гражданите за увеличаване на размера на подкрепата е напълно в духа на заявения от правителството принцип, че размерът на компенсациите са изчислява като 50% от разликата между цената на обществен доставчик, одобрена от КЕВР за съответния месец и прогнозната цена за съответното тримесечие, съгласно решението на КЕВР от 1 юли 2021 г., като се има предвид, че гражданите заплащат цените с ДДС“, пише Диана Ковачева.
Тя припомня, че битовите клиенти на природен газ са единствените, които останаха незащитени от мораториума върху измененията на регулираните цени на електрическата и топлинната енергия и питейната вода, въведен от 47-ото Народно събрание през декември м.г.
Според омбудсмана е тревожно продължаващото поскъпване на природния газ и на останалите енергийните източници в международен мащаб, заради което настоява за удължаване на компенсаторните мерки.
"Разбираемо е голямото безпокойство на гражданите от нарастването на енергийните цени, поради което смятам за наложително прилагането на Програмата за компенсиране на битовите клиенти на природен газ да продължи до нормализиране на ситуацията на енергийните пазари при съответни изменения на сумите за подкрепа“, посочва омбудсманът.
За да бъдат адекватно подпомогнати битовите клиенти на природен газ, Ковачева предлага да се извърши нова оценка на поставения проблем. Според омбудсмана е справедливо измененията да бъдат приложени със задна дата - от декември миналата година.