В момента има избран изпълнител на актуализацията на предпроектните проучвания, с който се подписва договор.
Анализите трябва да бъдат готови до края на годината, след което ще започне проектирането на лотовете.
Плановете са строителството на първата отсечка от 24 км след Ябланица да започне през втората половина на следващата година.
Осемте участъка ще се възлагат за изпълнение на отделни фирми. Предварителната оценка за дострояването на 255-те километра е за 780 млн. евро.
Със средства от европейската програма "Транспорт" (бюджет 2007-2013 г.) в размер на 5,2 млн. лв. ще се направи проектната подготовка. А за самото строителство България ще кандидатства за финансиране от европейския бюджет за периода 2014-2020 г., съобщи шефът на Националната компания за стратегически инфраструктурни проекти Асен Антов.
Компанията беше създадена със закон по идея на президента Росен Плевнелиев, който я лансира още като строителен министър. Тя отговаря за всички големи бъдещи проекти - довършването на магистралите "Струма" и "Хемус", както и "Черно море", която е все още идея.
За да се постигне гъвкавост при подготовката на проекта, оставащата за изграждане част условно е разделена на 3 етапа - във всеки се обединяват по няколко от осемте отсечки.
Първият етап е от Ябланица до връзката Плевен-Ловеч - това са общо 60 км, разделени на 2 лота от 24 и 36 км. По предварителна оценка строителството ще струва 185 млн. евро. Идеята е при осигурено финансиране тази първа част да започне да се строи след около година.
Вторият етап е до Велико Търново и е общо 85 км - в него се обединяват лот 3, 4 и 5, а оценката му е 260 млн. евро.
Последният ще продължи до село Белокопитово и е 110 км (строителството ще струва приблизително 335 млн. евро). Тук са обединени последните 3 отсечки до Шумен.
Според финансирането през бюджетния период 2014-2020 г. с европейски средства може да започне проектирането и на трите етапа. В момента се изграждат връзки с магистрала "Хемус" на две места.
Единият участък е с дължина от 8,4 км и ще свързва околовръстното на София с началото на аутобана в посока Варна.
Друга отсечка се строи между Шумен и Белокопитово със средства от държавния бюджет.
Междувременно, докато се стигне до довършването на северната магистрала, действащото трасе е в състояние, което се нуждае от ремонт. Предстоят през лятото да започнат ремонти на един от виадуктите при Витиня. В частта преди Ботевград пък са въведени ограничения за скорост от 90 и дори 70 км, които далеч не съответстват на максималните 140 км, както е по закон.
Източник: в. "24 часа"