ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
От май до август – поне 7 проблема с влакове у нас – в разпад ли е този транспорт, кой спъва прогреса? | ||||||
| ||||||
– Май, 2024 г. "Два влака се сблъскаха на Централна гара в София“ (от тук) – Юни 2024 г. "Авария на гара Подуяне предизвика огромни жп закъснения“ (от тук) – Юни, 2024 г. "Повреда в контактната мрежа в София предизвика закъснения и отмяна на влакове“ (от тук) – Юли, 2024 г. "Дерайлира бързият влак София – Варна, машинистът е загинал“ (от тук) – Юли, 2024 г. "Избегнат сблъсък между два бързи влака преди дерайлиране на композицията от София за Варна“ (от тук) – Август, 2024 г. "Запали се бързият влак Варна-Пловдив“ (от тук) – Август, 2024 г. "Локомотивът на пътническия влак София-Благоевград аварира на гарата в Благоевград“ (от тук) И още, и още… Усещането, че железопътният превоз у нас е в период на полуразпад, превръщайки се в силно рисково начинание покрай несекващите новини за аварии и закъснения на влакове, не е случайно, констатират икономистите от ИПИ. Сякаш живеем в сценарий, писан специално за БДЖ от Айн Ранд. Защо за държавния железопътен превозвач е толкова трудно да спазва минимални изисквания за безопасност и качество на услугата е въпрос за милиони левове – да, същите онези, които всяка година "инвестираме“ под формата на субсидии и капиталови трансфери към БДЖ, НКЖИ, както впрочем и стотиците други държавни фирми, натоварени със задачата да извършват публични услуги, платени от бюджета. Нуждата от обновяване на подвижния състав на БДЖ е осъзната отдавна. Това е и причината в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) да са включени няколко проекта за закупуване на подвижен състав: – 35 едноетажни и 7 двуетажни електрически мотрисни влакове, развиващи до 160 км/ч, предвидени за крайградските райони на София, Пловдив и други големи градове; – 20 бързи пуш-пул влака за по-дълги разстояния, които да обслужват главните трасета в страната и които достигат 200 км/ч.; – 18 електрически локомотива за маневрени дейности в железопътните депа. Сагата с поръчките на влакове и локомотиви е достойна за роман-трилър, с елементи и на съдебна драма. Към април 2023 г. Министерството на транспорта и съобщенията, оглавявано към онзи момент от Христо Алексиев, официално отваря обществени поръчки за новите влакове и локомотиви на обща стойност от приблизително 2,8 млрд. лева. Няколко месеца по-късно обаче новият министър на транспорта Георги Гвоздейков встъпва в длъжност и прекратява поръчките поради установени пропуски в процедурите – не е извършена процедура за предварителен контрол от Министерството на финансите, предвиденият механизъм за ремонт на новите влакове е определен като "рисков и нецелесъобразен“, а изискванията за маневрените локомотиви са "необосновано завишени“. Тогава се появява и идеята 18-те локомотива да бъдат доставени чрез две отделни поръчки – една за 9 локомотива за маневри в депа и друга за 9 локомотива за маневри от депа до Ж.П. гари. След поредни пропуснати месеци през септември 2023 г. процедурите стартират отново – само за да доведат до обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията. Такъв е случаят именно с първата спряна поръчка – тази за 35 едноетажни електрически мотриси, която бива спряна след жалба от страна на "Шкода“ до КЗК, подадена през септември 2023 г. КЗК уважава жалбата на 7-ми декември 2023 година и процедурата е върната на възложителя. Министерството решава да не обжалва решението на КЗК и да пусне нова обществена поръчка с цел експедитивност. В края на февруари 2024 г. новата процедура отново е спряна поради друга жалба към КЗК, този път от френската компания "Алстом“. "Алстом“ обжалва техническата спецификация на поръчката, но КЗК отхвърля мотивите им и определя жалбата за несъстоятелна. През април търгът за 35-те едноетажни влака също е възобновен, получени са две предложения – от "Шкода“ и от ПЕСА. Няколко дена по-късно обаче се оказва, че и двете предложения не отговарят на изискванията на министерството, поради което министърът решава да премине към директно договаряне. И двете компании предлагат незадоволителни срокове – тук е моментът да припомним, че за да бъде признато финансирането в рамките на НПВУ, доставката на влаковете има твърд краен срок – и търгът пропада. Министерството започва нови преговори с 4 кандидата, като избира фирмата с най-ниската цена и най-кратките срокове – полската фирма "Щадлер“. Само три месеца по-късно тази сделка пропада, тъй като при договарянето се установява, че "Щадлер“ няма да може да я изпълни. Компанията поставя "ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора“. В отговор министерството се обръща към втория класиран кандидат – ПЕСА като евентуален доставчик. Класираният на трето място кандидат в процедурата – консорциум "Булему“, начело с френската "Алстом“, обжалва решението за определяне на изпълнител, в което министърът на транспорта Георги Гвоздейков иска предварително изпълнение на поръчката, като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) му разрешава. "Алстом“ обжалва решението на КЗК пред Върховния административен съд и ВАС отменя решението на комисията. Мотивите на съда за отмяна на предварителното изпълнение на решението за определяне на изпълнител на поръчката са свързани с преценката, че поръчката не е от критично значение за здравето или живота на гражданите, нито да се защитят особено важни държавни или обществени интереси. Това решение на съда на практика обаче означава, че е много вероятно България да изгуби милиарди от НПВУ поради невъзможност да влезе в сроковете, предвидени за изпълнение на проектите в плана. Ситуацията изглежда парадоксална – от една страна, огромен проект е де факто заложник на решение на административния съд, от друга обаче преди спешаването на процедурата и очакванията към КЗК и ВАС имаме близо три години от формулирането на консенсус в рамките на плана до задвижването на правителството. Обществената поръчка за 35-те мотриси, финансирана със средства по НПВУ, е добра илюстрация на веригата от действия и ролята на държавата и институциите, от които зависи това дали в България ще се радваме на качествени публични услуги: Възложителите (в лицето на изпълнителната власт – министерства, ведомства и общини), които трябва да организират обществените поръчки, да осигурят финансиране, но при строги условия за срокове и критерии, да ги оценят и да сключат договорите. Пропадането на поръчката и загубата на средствата (например по НПВУ) зависи от техните действия, последиците обаче са за бизнеса и гражданите като цяло. Комисията за защита на конкуренцията е основната "бариера“ пред нарушаването на принципите на конкуренцията и равнопоставеност на кандидатите за изпълнители. Прегледът на дейността й сочи, че практически всички значими обществени поръчки се обжалват – в някои случаи още на етап условия и изисквания към участниците, и почти винаги при избор на изпълнител. Скоростта на разглеждане на жалбите е единият аспект, но по-важно е дали се прилага еднакъв подход при аналогични ситуации, или казано директно – дали регулаторът може по усмотрение да предопредели изхода на всяка отделна поръчка. Върховният административен съд е последната инстанция, която решава съдбата на всяко инвестиционно намерение. Всяка от тези институции има възможност критично да въздейства върху процеса по обществени поръчки, като го ускорява или забавя. И тъй като в много случаи времето и сроковете са решаващи, наглед процедурни "хватки“, отместване отвъд срокове, създаване нарочно на критичност или неотложност и др. под. успяват да предрешат начина, по който ще се харчат милиарди обществен ресурс – от влакове и релси до лекарства и медицински хеликоптери. И в резултат от действията им всички ние ще имаме достъп до качествени публични блага при ефективно използване на средствата на данъкоплатеца. Или пък не. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Принц Хари с тежко признание
13:09 / 08.11.2024
Дъщеричката на Ненчо Балабанов стана на годинка
16:38 / 08.11.2024
Свалят Цънцарова от сутрешния блок на бТВ?
23:05 / 08.11.2024
Златка за изневярата на Карен - ни вопъл, ни стон
16:06 / 08.11.2024
Само на 46 почина известен супермодел
20:35 / 08.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg
©2008 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: