Оздравителна програма за БДЖ ще бъде обявена днес. Очаква се промените да бъдат видими до 6 месеца. Вливането на двете дружества за пътнически и товарни превози в холдинг БДЖ се очаква да приключи през септември.
"Сливането на дружествата е част от оздравителната програма. Имаме 3 структури. Цялото тежко мероприятия искаме да стане както до 2002 г. - едно единствено предприятие. В момента всичко е по 3, което не е ефективно. Локомотивите са били разделени механично и нямат необходимата ефективност, която може да се получи при това сливане", обясни председателят на транспортната комисия в парламента Борислав Гуцанов в "България сутрин".
Започнати са експерименти за скоростта на влаковете. През март подбалканската линия ще стане постоянна и за малко над 4 часа и половина трябва да се стига от София до Бургас. Съизмеримо време с това на автомобилите, отбеляза Гуцанов.
Във влаковете трябва да има интернет и ресторант вагони.
"Още от следващия месец ще има друга скорост. Нормално ли е в 21 век да стигаш с влак от София до Варна за 8 часа и половина? Бургас - София - около 6 часа и половина - 7 часа. Има закъснения, условията вътре са ужасни. Искаме "зелена" енергия и хората да се чувстват комфортно, а не правим нищо по тази тема. В един вагон ще умреш от горещина, в друг - от студ. Четири пъти са намалели превозите - около 20 млн. за година", заяви Гуцанов пред
Bulgaria ON AIR.
Той алармира, че през годините са раздадени милиарди лева, а насреща няма нищо извършено бързо, правилно и сигурно. Превеждани са авансова пари, без да бъде свършена никаква работа. Докладите за нарушенията ще бъдат предадени на съответните органи.
"С лопата и кирка да бяха полагали жп релсите, щеше да стане по-бързо от това, което е в момента. Не може хората да имат услуга, която е била през 18-и век. Да не говорим как са закрити заводите за ремонт на локомотиви в България. Отиват на ремонт в други страни. Това нормално ли е? Има възможност в София, Пловдив и Варна да се правят ремонти", подчерта Гуцанов.
Предвидени са покупките на нови локомотиви и вагони. Близо 2 млрд. евро са средствата, които ще бъдат взети от общите по Плана за възстановяване и устойчивост за съживяване на сектора.
Над 100 представители на морския бранш са присъствали на среща за реформа и развитие на пристанищата у нас. Предстои нова среща в Министерството на транспорта следващата седмица.
"Пристанищата във Варна и Констанца бяха съизмерими, в момента Констанца е 11 пъти преди Варна. Кой допусна това нещо? Може да се направи инвестиция в България, така че този, който направи инвестицията, да докара и товарите тук. Интермодален терминал във Варна, интермодален терминал в Русе и ще задминем Констанца", каза още Гуцанов.