Палят коли от завист, ревност и заради дългове

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (1)
16:16 / 25.11.2013
1020
Подпалвачите нямат почивен ден. Проверка показа, че 511 коли са били в огън тази година у нас, най-вече в София, Пловдив, Варна и Бургас.

В момента няма психоза като през декември 2011 г., когато за 2 седмици в столичните квартали "Младост", "Люлин" и "Хаджи Димитър" изгоряха 25 коли, коментират ченгета. Тогава се появиха граждански отряди и се заговори, че на бензиностанциите ще записват номерата на личните карти на всички, които купуват гориво в туби.

Сега хората, изглежда, свикнаха с палежите. Четири са основните мотиви на подпалвачите - завист, ревност, конкуренция или неуредени сметки, казват криминалистите. Понякога и автокрадци драсват клечката, след като са задигнали части или вещи. 

Пежото на Генка Шекерова от БиТи Ви пламна през септември и ни подсети, че и журналистите са мишена. На пепел Преди 3-4 години имаше около 20 случая на застрахователни измами с палежи, но напоследък няма, уточняват полицаите. Те трудно разкривали пироманите.

Следите били заличени от огъня, а потърпевшите често отказвали да съдействат. Те премълчавали за заплахи, неуредени сметки или изневери.

Ако изгорелият автомобил няма застраховка "Автокаско", щетите остават за сметка на собственика. За да изплатят обезщетението за тотална щета, от някои компании изискват копие от постановление от прокуратурата за прекратяване на досъдебното производство или за обвинение срещу конкретен виновник. Магистрати заявиха вчера, че това е излишно. Пред застрахователите е достатъчно да се представи документ от пожарната, че такъв инцидент е възникнал и е бил посетен от екип. Бележката важи както за подпалени умишлено коли с "Автокаско", така и за изгорели по технически причини.

Две години не дават на съд сериен подпалвач

Юлиян Ковачки (31 г.) е единственият сериен подпалвач на коли, задържан от полицията. Той бе арестуван през декември 2011 г. за масовите палежи на коли в столицата, но още не е пратен на съд. СДВР отначало му приписа палежи е на 25 автомобила, по-късно прокуратурата обяви, че има доказателства за 12, а в крайна сметка му повдигна обвинение едва за четири.

"Това е работно обвинение и е възможно броят на автомобилите впоследствие да се промени", заяви говорителката на Софийската градска прокуратура Зорница Таскова. От думите стана ясно, че прокуратурата продължава да разследва случая и обвинителен акт още не е внесен в съда. Самият Ковачки след ареста си обясни, че бил черпен с водка и бира в полицията и под влияние на алкохола направил неверни самопризнания.

Иначе Ковачки бе задържан и през август. Тогава униформените дошли да го арестуват по сигнал от съсед, че е запалил БМВ. Ковачки обаче отказал да покаже личната си карта и хукнал да бяга. Когато униформените го настигнали, той ударил единия от тях, а останалите заплашвал и обиждал.

Така подпалвачът бе задържан за хулиганство и отказ да изпълни полицейска заповед. Обвинение за палеж на БМВ-то обаче не му бе повдигнато по липса на доказателства.

Разследват пожарите по 5 месеца

Пет месеца средно траят разследванията за опожарен автомобил коли, съобщават криминалисти. Прокурори поясняват, че в много случаи първоначалните данни за умишлен палеж се опровергават от заключенията на вещи лица, че колата е пламнала от късо съединение в инсталацията или по друга техническа причина.

Ако в района няма очевидци или камери, които да заснемат злосторниците, разследването срещу неизвестен извършител приключва обикновено безславно.

В средата на май т.г. бе опожарен джипът "Гранд Чероки" на шефа на общинския съвет във Варна Владимир Тонев. Това стана, докато собственикът на автомобила играеше тенис в Морската градина. Тонев продаде останките на символична цена. 

Извършителят на палежа не бе открит и неотдавна пострадалият собственик получи известие за прекратяване на дознанието.

Горя такси, возило на ниска тарифа

Такси, паркирано пред дома на шофьора му в центъра на Благоевград, избухна изненадващо в буни пламъци през март тази година. Експертите заключиха, че пожарът е умишлен.
Предницата на колата била залята със запалителна течнос, незнаен пироман драснал клечката и изчезнал безследно.
Това е един от умишлените автопалежи, които се разследват тази година в Пиринския край. 

"Все пак тук не е имало голяма вълна от подобни престъпления. Повече от 80% от автопожарите са заради технически неизправности по колите" , казват местните полицаи.

Според тях таксито "Дачия Логан" е пламнало заради спор за тарифите, по които са возени пътниците.

През пролетния месец всички компании в града вдигнали рязко цените, но неколцина шофьори отказвали да се присъединят към инициативата на колегите си. Един от тях бил и шофьорът на дачията, която си изпатила. Той работел към таксиметрова компания, но така и досега не е ясно дали разправията му била с шофьори от същата или от други компании. Делото за подпалването, по което са открити ясни доказателства за заливане с гориво, се води срещу неизвестен извършител.

Друг от разследваните автопалежи в Шуменско е на кола на жител на град Сандански, паркирана пред автосервиза му. Но и по този случай няма разкрит пироман.

В южния се град се говори, че автомобилът е подпален за сплашване или за отмъщение, тъй като собственикът на сервиза сътрудничел на полицията по разследванията за крадени коли. Полицията не казва истина ли е това или лъжа.

Крадци крият следите си с огън

Полицията в Казанлък залови това лято рецидивист, подпалил три коли, след като ги обрал. 

34-годишният Алеко И. разбивал стъклата на автомобилите, задигал оставени там вещи, или CD-плеъри, след което драсвал клечката. Чрез огнения метод мъжът заличавал следите си.

Така за една нощ успял да опожари "Фиат" , "Пежо" и "Опел - и трите коли, паркирани на различни места в квартал "Изток". Още преди да се стигне до психоза сред местните хора, полицаите влезли в дирите на Алко И., който имал вече няколко присъди за кражби, лежал е и в затвора.

През 2012 г. жителите на казанлъшкия "Изток" пропищяха от друг крадец пироман, който за броени дни опожари последователно пет коли. Стигна се до нощни дежурства на съседи, които се организираха да си пазят возилата. Но полицията успя да хване подпалвача. Оказа се, че той е 25-годишният старозагорец Георги С., автокрадец с над 40 посегателства на коли и вещи от тях. И той първо обирал, каквото му хареса, а после палел и си заминавал.

Отстраняват конкуренти с пламъци

Четири автомобила, използвани за зареждане на автомати за кафе в Плевен и околните села, бяха подпалени и унищожени в средата на октомври. Полицията разследва версията, че колите са опожарени от конкуренти.

Както писахме, собственикът на автомобилите Михаил Питовски (61 г.) е пенсиониран експерт по криминалистика. Той монтирал камери, които заснели как непознат мъж залива автомобилите с гориво, пали фитил и се отдалечава. Зад гърба му избухват пламъци.

"За четири години имаме пет подпалени кафе-автомата, десет откраднати и над 30 разбити и съсипани", каза Питовски, но не пожела да посочи хора или фирми, в които се съмнява.

Над 45 автомобила са горели в Плевенско от началото на годината, като само в 16 от случаите е доказано, че причините са технически. За останалите се смята, че са умишлени палежи.

Печален рекорд за тази година станаха 7 коли на комшии, изпепелени наведнъж на паркинг пред блок в Долна Митрополия. Разследването установи, че няма умишлен палеж, а пожарът е тръгнал от "Ауди", купено няколко дни по-рано от млад мъж от същия блок.


Източник: в. "Труд"

Виж коментарите (1)
Още новини от Национални новини:
Желязков: Отиваме към 7-ми избори, това е такава скорост към нищо...
Почина жената, пребита брутално от непълнолетен в Перник
Денков: Ако е полезно, готови сме да получим подкрепа от който я ...
Димитър Главчев заминава за Ню Йорк
Българи ще участват в дигитализацията на Европа – ще черпим от ре...
Силовият министър погна с проверки полицаите, които имат връзка с...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).