По отношение на общинската пътна инфраструктура министърът на региожналното развитие и благоустройството
Лиляна Павлова заяви, че общините определят размера на пътния данък, събират приходите, след което трябва да ги реинвестират в поддържане на градската и общинската пътна мрежа.
Задача, с която се зае МРРБ през Агенция "Пътна инфраструктура", в частност института "Пътища и мостове" към агенцията е прегледа на общинската пътна мрежа за това какви са пътищата и какво е тяхното заснемане.
Павлова припомни, че част от стратегията на правителството и това, което се реализира, е промяна в подхода на финансиране изграждането и поддържането на пътища чрез въвеждане на смесена система - тол такса за изминато разстояние за тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона и електронна винетка за леките автомобили за републиканските пътища.
Тръжната процедура е обновена, като крайният срок е 26 септември. Тя изрази надежда, че ще бъде сключен договор въпреки очаквани обжалвания, така че до края на годината да започне работа по въвеждане на тол системата. Основната част на изпълнението е 12 месеца, след които системата трябва да започне да работи.
Очакваме двойно увеличение на приходите още първата година, след като се въведе новата система. Около 600 млн. лв. приходи могат да се очакват след въвеждането й, които съгласно стратегията и анализите да се увеличават и да се достигне до 1 млрд. приходи годишно. По този начин ще се осигури възможност за по-добро поддържане на пътната мрежа в лошо състояние, за повече инвестиции в третокласните пътища; ще могат да се отделят средства за строителство на нови, за завършване на основни пътни направления, така че да може на солидарен принцип да се подкрепи развитието на общинската инфраструктура и общинските пътища.
Често се налага при катастрофи, зимни условия и други извънредни обстоятелства да използваме общински пътища за обходни пътища на републиканската пътна мрежа, коментира Павлова. Идеята е при работеща тол система да отчисляваме от приходите за важните общински пътища.