По данни на Българския автомобилен съюз и Националния статистически институт нашенецът изразходва средно 1267 лева за бензинов 10-15-годишен автомобил с мощност 101 конски сили. В тази сума са включени разходи като задължителните данъци, винетки и застраховки - на стойност около 667 лв., неизбежната смяна на зимни и летни гуми, които излизат около 100 лв., смяната на масла и филтри, които струват на собственика още една стотачка. Ако няма сериозни повреди по колата, годишните поддържащи ремонти обикновено са между 300 и 500 лева. В извадката не са включени средства за гориво, които при пробег от 20 000 км годишно са около 5000 лева.
В същото време, по данни на Националния статистически институт средният разход за здравеопазване, изразходен от едно лице за година, е 212 лева.
Съпоставката между двете суми на годишна база показва, че българинът отделя приблизително шест пъти повече средства за поддръжката на автомобила, отколкото за да се грижи за своето здраве.
"Данните красноречиво показват, че все още не осъзнаваме важността на грижата за здравето. Профилактиката е лична отговорност и зависи единствено от самите нас. Надяваме се, че тази статистика ще провокира хората да се замислят върху изключителното значение на превенцията", коментира Тодор Воденичаров, шеф на сектор "Здравеопазване" и припомни, че ранната профилактика е водещ фактор за откриването на опасните болести в ранен стадий.
Българинът обаче не осъзнава това. По данни на Националната здравноосигурителна каса над 3000 нашенци по-малко са отишли на задължителния годишен профилактичен преглед при своя джипи през миналата година. Това са направили 3 546 855 души.
Сънародникът ни обаче е изключително съвестен по отношение на изправността на своя автомобил. Той се старае да е изряден при минаването на технически преглед, плаща данъка и гражданската му застраховка. В същото време той намира безброй извинения, за да не отиде веднъж годишно на медицински преглед, въпреки че е длъжен да го направи.
Източник: в. "Монитор"