© в.Монитор | | "БДЖ-Пътнически превози" ще вози пътниците си по нощните далечни дестинации - от София до Варна, Бургас и Русе, без спални вагони поне до Коледа.Въпреки платените 63 млн. лв. за закупуването на 30 нови спални вагона от Турция, 25 от които вече са произведени, нашенци ще пътуват още месеци наред седнали вместо легнали. Още на 20 юни ръководството на БДЖ обяви, че "от средата на август ще пътуваме до морето с нови спални вагони".
Част от возилата бяха предадени същия ден от Turkish Wagon Company - TUVASAS на БДЖ и скоро след това пристигнаха у нас. Доставени са 6 спални вагона, на границата чакат 14, други 5 са готови в завода, а още 5 ще бъдат произведени скоро. Това обясни шефът на "БДЖ-Пътнически превози" Георги Иванов. Нито един вагон обаче не е приет от БДЖ, включително и 6-те у нас, така че всичките са турска собственост, заяви Иванов. Преди БДЖ да ги приеме, те трябва да бъдат сертифицирани накуп от английската компания "Корейл Рейл", наета от TUVASAS.
Турците са поели ангажимент вагоните да бъдат сертифицирани по най-новите изисквания, които ще влязат в сила чак през 2017 г., обясни Иванов. Малко са се надценили, тъй като в Европа все още няма нито един сертифициран по тези изисквания вагон, каза Иванов. Документацията е огромна - цяла стая, а процедурата е сложна. Надявам се до края на годината всичко да е приключено и вагоните да возят пътници, заяви Иванов. Той обясни, че след като 30-те вагона бъдат приети от БДЖ, трябва да бъдат лицензирани от ИА "Железопътна администрация" (ИАЖА). БДЖ трябва да плати и 12,6 млн. лв. ДДС, почти колкото е месечната субсидия на компанията.
Източник: в. Стандарт |