От ИПИ разполагат с данни за портовете във Варна, Бургас и Русе. От тях е видно, че пристанищата в Бургас и Русе са сериозно пострадали от кризата, що се отнася до товоробороти и финансови резултати. На този фон варненският порт се представя по-добре, като това се дължи на политиката за съкращаване на персонал. В резултат на оптимизирането на работещите пристанището във Варна като цяло завършва на печалба през последните няколко години с изключение на 2007 г.
Изводите, които правят от Института за пазарна икономика, не са обнадеждаващи. От една страна правителството не прави нищо, за да започнат по-скоро процедури по концесиониране на големите български пристанища, въпреки заявените намерения в тази насока. От друга, мащабно финансиране от страна на европейски фондове или други източници за модернизирането на пристанищата на този етап няма, а и дори и малкото (незначителни) проекти в сектора буксуват. В същото време съседните страни като Гърция и Румъния модернизират своите пристанища с помощта на частни инвеститори и конкуренцията с тях ще става все по-ожесточена.
Източник: в. "Народно дело"