© Varna24.bg | | След встъпването на новото правителството в длъжност липсва каквото и да е било развитие по концесионирането на големите български пристанища - Бургас, Варна, Русе и Видин. Това се казва в анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). Едно от традиционните оправдания на управляващите е световната икономическа и финансова криза, която била прогонила инвеститорите. На съвсем друго мнение са в Гърция, която въпреки кризата отдаде на 35-годишна концесия кейове 2 и 3 на пристанището в Пиреус през 2009 г. То осигурява работа на 1600 работници, т.е. приблизително същия брой, колкото и във варненското пристанище. В същото време ефективността и печалбата на гръцкото пристанище са многократно по-високи. След отдаването на концесията общите приходи на пристанището в Пиреус бележат ръст 5% за първото шестмесечие на 2010 г. въпреки състоянието, в което е изпаднала гръцката страна.От ИПИ разполагат с данни за портовете във Варна, Бургас и Русе. От тях е видно, че пристанищата в Бургас и Русе са сериозно пострадали от кризата, що се отнася до товоробороти и финансови резултати. На този фон варненският порт се представя по-добре, като това се дължи на политиката за съкращаване на персонал. В резултат на оптимизирането на работещите пристанището във Варна като цяло завършва на печалба през последните няколко години с изключение на 2007 г.
Изводите, които правят от Института за пазарна икономика, не са обнадеждаващи. От една страна правителството не прави нищо, за да започнат по-скоро процедури по концесиониране на големите български пристанища, въпреки заявените намерения в тази насока. От друга, мащабно финансиране от страна на европейски фондове или други източници за модернизирането на пристанищата на този етап няма, а и дори и малкото (незначителни) проекти в сектора буксуват. В същото време съседните страни като Гърция и Румъния модернизират своите пристанища с помощта на частни инвеститори и конкуренцията с тях ще става все по-ожесточена.
Източник: в. "Народно дело" |