Представители на браншови организации са сериозно притеснени от нова наредба за транспортирането на стоки
В битката със сивата икономика Министерството на финансите въведе нова наредба за транспортирането на определени стоки. Тя се отнася за контрол на стоки с висок фискален риск, каквито са месото и месните продукти. Наредбата е в сила от 1 октомври за стоки, които влизат или излизат от България. От Нова година обаче тя ще действа и за транспорт на стоки с висок фискален риск вътре в страната.
Представители на браншови организации са сериозно притеснени от ефектите, които тази наредба ще има както върху бизнеса им, така и върху потребителите.
"Рибата, добивана в българската акватория на Черно море, е между 12 и 15 хил. тона. Освен риба, се ловят също миди и рапани", посочи пред БНР изпълнителният директор на Асоциацията на производителите на рибни продукти БГ Фиш Йордан Господинов.
По думите му обаче тези данни са без сивата икономика. По тяхна преценка делът на сивата икономика е около 25-30%.
Господинов предупреди, че след Нова година тази наредба ще е "страшен тормоз" за всички:
"Ние трябва да назначим по двама работника в предприятие, особено тези, които са експортно и импортно ориентирани. Тази наредба ни е тежест. Ние предложихме няколко варианта, описали сме ги в писмо до министъра и до Спецов – да използват възможностите, които дава тяхната институция - да осъществяват контрол или да направят одит на определени фирми, т.е. избирателно да проверяват фирми, да направят оценка на риска, да преценят фирмите, които са рискови, и да си ги дебнат, а не всяка фирма. Ставаме луди с това нещо", добави още той.
Изпълнителният директор на Асоциацията на месопреработвателите д-р Диляна Попова посочи, че и техните проблеми са идентични. Тя допълни, че всички данни се попълват ръчно.
"Ако се допусне някаква грешка, тя няма как да бъде коригирана или да бъде анулирана декларацията. При всяко товарене трябва ръчно да се въвежда клиент по клиент, продукт по продукт. Едно предприятие произвежда 100-200-300 асортимента и всеки един асортимент като се въведе ръчно, това изисква доста време. Това е проблем. Системата още сега често блокира, като се има предвид, че тя за момента действа само за внос и износ. От 1 януари очакваме да има доста по-сериозни проблеми, което ще забави доставките, съответно подлежим на санкции, когато не можем да си изпълняваме сроковете за доставки в търговската верига", предупреди д-р Попова.
Тя отбеляза и разминаванията, които неизбежно се получават при доставката на продукти. Според нея всичко това създава сериозна административна и финансова тежест. Д-р Попова смята, че мярката няма да спомогне за намаляване на сивия сектор, който по думите й е около 30-40%. От организацията настояват да се отложи действието на наредбата с минимум 6 месеца, както и да се преосмисли целият механизъм на контрол.