Преподавател: Престъпление е предмети като физика, химия и биология да се учат само на теория
Децата изначално се интересуват от наука и нашата роля като учители е да им помогнем да напълнят торбата си със знания. Трябва да стимулираме интереса им още от ранна възраст и те никога няма да загубят интереса си към науката, ще развият критично мислене и обща култура, която ще им е нужна през целия им живот. Това каза преподавателят по физика и астрономия Никола Каравасилев в предаването "Денят на фокус“ на Радио "Фокус“.
По думите му печеленето на олимпийски медал е резултат от упорита работа на самия ученик, от работа на школите, в които се подготвя, и от известна доза късмет. Амбицията на родителите или учителите детето задължително да печели медали според него е един от най-преките пътища то да бъде отблъснато от науката.
В България по думите му има много успешни преподаватели, които искат да предадат знанията си на учениците напълно безкористно, с идеята, че те трябва да бъдат научени на нещо, без фокус върху медалите. "Те са тези, които ме направиха преподавател, които реално ми показаха колко е хубаво да работиш с ученици. Аз сам се хванах, че никога не съм използвал израза "да отида на работа“. Осъзнах, че освен да се забавлявам, друго през живота си не съм правил“, каза Никола Каравасилев.
Той коментира, че в българското училище не е застъпена практиката в науката, а именно тя създава трайния интерес у учениците. "Истината е, че с изграждането на новите СТЕМ центрове в България се направи опит материалната база да се подобри. Честно казано, не съм убеден дали това се случи, по-скоро мисля, че не се постигнаха точно целите. Предмети като физика, химия и биология да се учат само на теория – това за мен е чисто престъпление, това е най-прекият път да се убие интересът към тях“, смята Каравасилев.
Съвременните технологии според него трябва да се използват за методите на преподаване, но не трябва да бъдат фокус в обучението. "Навлизането на нови технологии създава допълнителна отговорност на тези, които ги използват, т.е. до каква степен е разумно те да навлязат в учебния процес, до каква степен учениците трябва да се възползват от тях. В никакъв случай не трябва да се стига до крайности – те да заменят учителите и интелектуалния труд на учениците. Те трябва да се използват дотолкова, доколкото могат да помогнат на преподавателя да речем да покаже, да визуализира нещо, което няма как да се види на живо“, коментира Никола Каравасилев.