Прочетете това преди да започнете да планирате предстоящата почивка
Туристическият сезон започва. Вече започнахме да планираме пролетния отдих или лятната ваканция. За да не изпадаме в неприятни ситуации е хубаво да правим изборите си информирано. "Фокус" споделя съветите на Европейския потребителски център. От вас зависи дали ще изкарате незабравимо или ще се наложи да се сблъсквате с проблеми. При всички положения тази информация няма да ви обремени.
В България туристическите фирми трябва да се съобразяват с разпоредбите на Закона за туризма. Там са определени задълженията на организаторите на пакетни почивки, както и какво може да направите, ако не сте доволни от почивката.
Какво е пакетна почивка?
Пакетната почивка е тази, която включва поне две от следните услуги:
– транспорт
– настаняване
– допълнителни туристически услуги - например местна обиколка с екскурзовод
Този тип почивка се ангажира предварително и се продава на обща цена, тоест вие плащате за всичко заедно. Тя също трябва да е с продължителност от поне 24 часа или да включва нощувка.
Внимавайте! Не всички туристически пътувания се закрилят от разпоредбите за пакетни почивки - например, ако вие сами си направите пакет като резервирате от различни доставчици транспорт и настаняване.
Как да изберем почивка?
В България всички търговци, предлагащи пакетни почивки, са длъжни да бъдат регистрирани. Ето защо проверявайте за наличие на регистрация като туроператор или туристически агент на страницата на Министерство на икономиката и енергетиката.
Застраховка при пътуване
Туроператорът или туристическият агент сключва с туриста от името и за сметка на лицензиран застраховател задължителна застраховка "медицински разходи при болест и злополука на туриста" при пътувания извън страната.
Предоставяне на информация преди сключване на договора
Туроператорът пряко или чрез туристически агент е длъжен да предостави преди сключването на договора на потребителя писмено или по друг подходящ начин информация:
– за паспортния и визовия режим и сроковете за получаване на необходимите документи, както и информация за медицинските и здравните изисквания, свързани с пътуването и престоя.
Предоставяне на информация преди пътуването
Най-късно 7 дни преди пътуването търговецът е длъжен да ви предостави информация относно:
– маршрута - време и място на междинни спирки и връзки, вида на транспортното средство
– името и адреса на своя представител на посещаваното място
застраховките, свързани с изпълнението на договора
Научете повече за правата си и ако вашият проблем е с туроператор, регистриран в България, потърсете съдействие от Комисията за защита на потребителите.