© Impact Press Group | | Запорирани заради дългове коли се продават на нищо неподозиращи клиенти. Причина за това е дупка в законодателството, заради която нотариусите, които най-често изповядват сделките за продажба на МПС-та, нямат връзка с регистъра на КАТ. Само в него обаче се вписват запорите, които съдебен изпълнител или друг държавен орган е наложил върху автомобилите.За проблема разказа председателят на Съвета на нотариусите Красимир Катранджиев. Той допълни, че заради липсата на система понякога и самите собственици на автомобилите не знаят, че върху тях е наложена възбрана.
По този начин дори сделката за попкупко-продажба да е извършена в нотариална кантора, собственикът на колата разбира, че тя е възбранена, едва когато купувачът на возилото отиде до КАТ, за да регистрира МПС-то. Обикновено тогава служителите на Пътна полиция съобщават на новия собственик, че няма как да си прехвърли колата на свое име. За да се случи това, е нужно институцията, наложила възбраната, да се обади в КАТ и да вдигне запора. Това може да се случи обаче едва когато старият собственик на возилото си плати задължението. Много често обаче колата е оценена на много по-висока стойност от тази, на която в действителност е продадена. Така дори и да внесе парите, които е взел от сделката, собственикът на возилото продължава да бъде длъжник.
Съветът на експертите е при покупка на автомобил новият собственик да спазва законния 14-дневен срок за регистрация на сделката пред КАТ. Така има по-малка вероятност покупко-продажбата да бъде обявена за недействителна. В практиката често се получава новите собственици на автомобили да не регистрират в КАТ сделката и тогава задълженията на стария собственик могат да бъдат наложени върху колата. В такъв случай доказването на собствеността става само с нотариално заверен договор. Има вероятност сделката да бъде обявена за нищожна и ако пред съда се докаже, че предишният собственик вече е знаел за задълженията към държавата и въпреки това е продал автомобила.
Друг съвет на нотариусите е преди подобна сделка купувачът да изиска от собственика на колата да извърши пред него проверка в КАТ дали има наложен запор. Проверката трябва да се извърши по месторегистрацията на автомобила, тъй като различните дирекции на КАТ нямат единна връзка помежду си. Така ако колата е регистрирана в Плевен, но се извърши проверка в София, може да излезе, че тя е "чиста", въпреки че върху нея е наложен запор, обясниха експерти.
Друг вариант е да се направи анекс към договора, че ако се окаже, че колата е под запор, новият собственик да има право да развали сделката в рамките на около седмица. Може да се заложи и условие, че плащане ще има, след като се пререгистрира автомобилът в КАТ. Това важи обаче само ако за колата се плаща в брой и не е била обект на бартерна сделка.
Източник: в. "Монитор" |