
ЗАРЕЖДАНЕ...
Проф. Личева: Часовете по родолюбие са твърде много. Начинът, по който се учи литературната ни класика, формира националистически нагласи | ||||||
| ||||||
"Започнахме този дебат, защото смятаме, че трябва да се чуе гласа и на преподавателите от университетите. Ние виждаме завършилите ученици в първи курс и може да видим дефицитите на образованието, което получават в училище. Дефицитите са свързани най-вече с това, че постепенно отказваме децата да четат с това, което им предлагаме да четат“, каза в "Тази сутрин“ проф. Амелия Личева, декан на Факултета по славянски филологии. Според нея е нужна радикална промяна на текстовете, които се учат. Тя даде пример с петокласниците, които изучават "Котаракът в чизми“ и "Грозното патенце“. "Това ми се струва неадекватно на очакванията. Ние ги занимаваме с приказки, това не е сериозно“, коментира тя. "Според мен е изключително важно да вкараме автори от XXI век, особено европейски автори няма. Децата трябва през проблемите, които виждат в света, в който живеят, да се запалят по четенето. Това е смисълът от литературата, поне в училище", смята проф. Амелия Личева. "Това, че ние караме децата да четат година след година, да кажем "Под игото“ – няма смисъл да се появява веднъж в пети клас, накрая в горния курс. Достатъчно е да се появи накрая, за да имат те вече една създадена литературна култура и да могат през контекста да разберат произведението“, смята проф. Амелия Личева. По думите ѝ трябва едно много добро балансиране на това за коя възраст какво е подходящо. Проф. Личева беше категорична, че трябва да се спре с преразказите и зубренето, а да се мине през теми, които вълнуват учениците, и така да се учи литература. "Трябва да се опитаме да не вървим с популистките нагласи, а срещу тях. Начинът, по който се учи българската класическа литература в училище, за съжаление, формира едни криворазбрани патриотични и националистически нагласи. Това е плашещо. Контексът, в който живеем, стимулира твърде много национализмте. А ако и през учебните стимулираме такъв тип национализъм чрез децата, то това до никъде няма да ни доведе" "Плаши ме това, че се обмисля оценка за дисциплина, часове по родолюбия, които и без това са твърде много по различните предмети, часове по религия. Всичко това ми се струва, че ни връща в XX век, а едно училище трябва да е модерно." Преподавателите в университетите организират кръгла маса, на която ще участват образователният министър и учители, за да се обърне внимание на този проблем. |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg