Проф. Симеон Ананиев: В момента в БДЖ се получават милиони за изминати влак/км и най-печеливши са линиите, в които има един вагон и един локомотив

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
14:11 / 22.11.2024
1442
България е една от малкото страни в ЕС, която не е либерализирала железопътния си пътнически транспорт и решението за предстоящото разделяне на БДЖ на три лота е една добра първа стъпка в реформирането на пътническия железопътен транспорт у нас. Това коментира в предаването "Утрото на фокус" на Радио "Фокус" с водещ Ася Александрова председателят на Клъстер "Зелен Транспорт" проф. д-р Симеон Ананиев.

Държавните железници са най-големият начин за преразпределение на обществени средства и неглижирането и нереформирането е изгодно за тези, които се страхуват да не изгубят много лостове за преразпределение и за усвояване на средства, смята експертът, като даде пример с това, че жп инфраструктурата у нас е в ужасно състояние, БДЖ е в ужасно състояние, но парите за тях са усвоени.

"Това е един от т.нар. бастиони, които властимащите и разпределящи средствата искат да запазят и го дават като социална политика – всички искат да дадат за хората, ама откъде ще дойдат парите и кой ще ги направи…? В момента в железниците се получават милиони в България за изминати влак/км, и най-печеливши за БДЖ са линиите, в които има един вагон и един локомотив, защото получава субсидия на влак/км и това се брои влак.“

Решението за подобряване на пътническия железопътен транспорт в България според проф. д-р Симеон Ананиев е в това да се допуснат повече участници в пътническите железопътни превози по подобие направеното в товарни превози, като създаването на вътрешна конкуренция ще даде възможност за развитието на пазара в добра посока. Разделянето на железопътния пътнически транспорт на три лота, предложено от Министерство на транспорта, е въпрос на експертна оценка и стъпка в правилната посока, като според него е добре да се създаде и обществен съвет, в който да участват всички заинтересовани страни, да изразят своите становища и да се премине към следващата стъпка – взимането на добре обосновано решение за развитието на железопътния пътнически транспорт у нас.  

Друга възможност е отдаването на концесия на жп линиите, посочи още той: "Ако направим концесия на жп линията, има възможност за участие в Програмата за свързване на европейските столици, т.е. високоскоростният влак, който вече по проект е стигнал до Букурещ и трябва да мине и през София. И по-добре е това да стане по-рано, по-експресно и най-вече да бъде насочено към хората.“

Виж коментарите (0)

Още по темата (346):
28.01.2025 Министър Караджов за жп сектора: Ще потърсим най-добрите експерти в Европа
21.01.2025 Министърът на транспорта: В БДЖ ще има уволнения при първо нарушение
14.01.2025 Заплатите в БДЖ ще бъдат увеличени два пъти тази година
13.01.2025 Синдикалист: В България може да има добър държавен ЖП превоз, частните превози не гарантират по-добра услуга
06.01.2025 Брутални закъснения: 10 часа от Варна до София с влак
15.12.2024 Много промени в БДЖ от днес, засягат всички пътуващи
Още новини от Национални новини:
Рокади в НОИ, има освободени
"Възраждане" попречиха на сформирането на комисия за влиянието на...
Съобщиха страхотна новина за ваучерите за храна
Големи скандали в парламента заради Варна, Костадинов отсече: Кир...
Най-смъртоносното нападение в Швеция: 11 са убити при стрелбата в...
Законът за чуждестранните агенти отново не мина в парламента, но ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).