Според мен той е напълно излишен. Самата учебна програма за последния клас от гимназията е конструирана така, че децата нищо ново не учат.
Обратното - успяват напълно да забравят онова, което са научили до този момент. Да не говорим, че онзи, който все още не е опитал и не се е научил да взема наркотици, свършва тази работа тъкмо в 12-и клас.
Изобщо аз не виждам нито един разумен аргумент в полза на този клас освен един абсурден - че огромен брой учители щели да останат без работа.
За мен 12-и клас е една загубена година. В модерния и бързоразвиващ се свят ние нямаме право да лишаваме децата от тази година. Ако приемем, че всяка година 11-и клас завършват около 50 000 деца, с 12-и клас ние взимаме на тези 50 хиляди деца общо 500 века от живота им.
Има и още един аргумент, който апологетите на 12-и клас изтъкват - че така се подготвяли за кандидатстване. Този аргумент обаче е неиздържан.
Първо, за да кандидатствате във ВУЗ, не е нужна някаква особена подготовка. Сега там влиза всеки, когото не го мързи да си донесе документите. А ако някой иска да учи в университет зад граница, където е нужна подготовка, да се подготви.
Българското училище доказано на нищо не учи. Но мнозинството университети в чужбина също приемат без изпит.
40 години съм преподавател във ВУЗ. Децата, които идват при мен от 12-и клас, са успели да забравят всичко, което са учили в 11-и по математика.
Лично аз искам да чуя поне един аргумент в полза на 12-и клас. Този абсурд беше въведен през 2000 година по незнайно какви причини и оттогава се закрепи, без никой да го махне.
Нито ще струва нещо на децата, нито на самите учители, защото програмата в този клас блика от недомислия и преговори на предишен материал.
Ако се наложи да преработят програмата - да го направят. Материалът, който децата изучават в този клас, не е нито много, нито изисква гигантско пренареждане.
В образователната система има достатъчно хора, които вземат заплати - ако се налага, да преработят учебната програма, не е толкова сложно. Така ще отговорим на интересите на децата.
Според мен трябва да се върнем към 11-класно обучение в средния курс, каквато е дългогодишната практика в България. Някой се опита да я наруши, смятайки се за новатор, но в крайна сметка тя доказа своята несъстоятелност.
Източник: Проф. Михаил Константинов/"24 часа"