Промени в гаранционните срокове на продуктите
Едно устройство, било то телефон, телевизор или перална, се поврежда точно след две години и е по-евтино да си купите ново, отколкото да го ремонтирате? Нов закон на ЕС трябва да промени това.
Правото на ремонт има за цел да помогне за стимулиране на кръговата икономика в ЕС и да разчисти планините от отпадъци. Според изчисления на Европейската комисия всяка година се генерират около 35 милиона тона отпадъци, защото продуктите се изхвърлят твърде рано, вместо да бъдат ремонтирани.
"Ние правим ремонтите по време на законовия гаранционен период по-привлекателни, като удължаваме законовия гаранционен период с една година“, каза пред ARD евродепутатът от SPD Рене Репаси.
Дори след като гаранцията е изтекла, потребителите трябва да могат да извършват прости и ремонти, когато това е възможно. Това означава, че ако предадете повреден уред за поправка дори и в последната седмица от гаранцията, тя ще бъде удължена с още една година от датата на ремонта.
"Създаваме и иск към производителите, че трябва да ремонтират продукт дори след изтичане на гаранционния период и и искаме всички държави-членки да насърчават ремонтите на техните територии“, каза Репаси.
Дори допълнителни стимули имат за цел да направят ремонтите по-привлекателни в бъдеще, като позволят на продавачите и търговците да дадат назаем устройство за смяна по време на ремонта или да предложат обновен модел, ако даден продукт не може да бъде ремонтиран отново. В бъдеще нови ремонти вече не могат да бъдат отказвани за продукти, които вече са ремонтирани.
Новите правила засягат тежки домакински уреди като хладилници, съдомиялни машини, но също и смартфони, таблети и велосипеди. Списъкът обаче може да бъде разширен през следващите години. Потребителите, които искат да поправят своята счупена прахосмукачка, в бъдеще ще могат да го направят по-лесно и в независими сервизи. В бъдеще производителите ще трябва да разполагат с резервни части и инструкции за очаквания живот на продукта.
Също ще бъде създадена европейска онлайн платформа, която трябва също да показва на потребителите най-бързия път до сервиза за ремонт.
Новите правила също така ще улесняват гражданите, които са сръчни в ръцете и предпочитат сами да ремонтират продуктите си. Производителите са длъжни да гарантират, че продуктите са лесни за ремонт, т.е. че няма вградени пречки в софтуера или хардуера, които да затрудняват отварянето на устройствата със стандартни инструменти.
След приемането на тези правила, държавите от ЕС ще имат две години, за да включат правото на ремонт в националните си закони.