Психолог: Комплексари има сред политиците, комплексари има и на пътя
Хората, които наричаме "джигити", възприемат себе си като по-умели, много вещи и развиват божествен комплекс, че са господарят на пътя и могат да показват превъзходство. Този комплекс се проявява при хора с малоценни преживявания, които имат травми, нямат висока самооценка и избиват комплекса по този начин. Това каза психологът и екзистенциален психотерапевт д-р Пламен Димитров в предаването "Денят на фокус" на Радио "Фокус".
По думите му темата за комплексите е централна тема в живота на хората, но това остава неосъзнато, защото комплексите са несъзнателни. "Това са системи от психично съдържание, свързано с идеи, спомени, травми, желания, импулси, които всички носим, и те се проявяват в нашето поведение по начин, който често пъти е в противоречие с волята ни, с изповядваните на съзнателно ниво принципи, ценности, декларации. Можем да ги видим във всички социални поведения на хората. Комплексари има сред политиците, комплексари има и на пътя. Това е болезнена, лична криза на хората, които пренасят това на пътя“, обясни д-р Пламен Димитров.
"Когато сме в позицията да оценяваме другите, откриваме всички рискови фактори и неправилно поведение, но когато оценяваме себе си, обикновено оценката показва комплекса, който ние наричаме субективен или нарцистичен уклон – да се себенадценяваш например. Това е разпространено в много сфери, но в шофирането е изключително опасно. Хората подценяват риска“, допълни той.
В случаите, когато нарушенията на пътя остават ненаказани, те се превръщат в рецидив. "Дори при справедливо наказание хората намират начин да направят същите нарушения без да бъдат хванати и това балансира по един ирационален, но реален психологически близък до поведението им начин. И така ставаме нарцистични нарушители, които са влюбени във възможността да компенсират онова, за което знаят, че следват санкции. Няма пълен контрол и затова не може санкциите да бъдат единственият начин“, обясни психологът.
Изключително важно по думите му е подобряване системата за обучение на младите шофьори. "Хубаво е да има държавна политика и системна работа в образованието“, смята д-р Димитров.