Психолог: Трябва да дадем шанс на децата си да познават ученето през изкуството
Две са нещата, които през ваканцията на децата си заслужава да бъдат много насърчавани като радикална алтернатива на екраните. Едното е връзката с природата, а другото е връзката с изкуството, защото трябва да дадем шанс на децата си да познават и ученето през изкуството. Това каза клиничният психолог и психоаналитик д-р Весела Банова в предаването "Денят на фокус" на "Фокус".
Тя подчерта, че докато е на училище или на детска градина, детето има един ритъм през цялата учебна година.
"Детето трябва да научи определени неща, да бъде оценено и да се сравнява с останалите. Значи лятото трябва да е почивка и от трите – от педагогиката, от ученето и създаването на условни рефлекси и оценяването. Сравняването е много пагубно в целия ни модерен свят и трови живота ни както като деца, така и като възрастни", обясни Банова.
Гостът смята, че ако ваканциите са по-чести и по-кратки, тогава детето влиза в ритъм и това регулира връзката и отношението му към времето.
"При една толкова дълга лятна ваканция този ритъм се разбива и връзката на детето с времето, ориентацията му е поставена под въпрос. Особено малките деца това ги разконцентрира", коментира още психологът.
Свободата не означава липса на граници и времева структура, подчерта тя.
"Свободата означава така да организираме живота през лятната ваканция на детето, че то да има пространство, в което да се появи неговото желание. Възможностите и ресурсите на всяко дете да се справи с живота, да облече в някакъв смисъл и някакви думи това, което му се случва, и това, което му е трудно, са различни. За едно дете са думите, за друго дете е драскането и рисуването, за трето е да си рови ръчичките в кинетичен пясък, за четвърто е да се катери по модулите и да скача. Знаем ли къде всъщност излиза желанието на детето ни?", попита Банова.
Затова е необходимо да бъде отворено някакъв вид пространство за детето – на словото, на движението, на гласа, допълни специалистът.