Психологът Иван Игов: Училището отдавна е абдикирало от това да учи децата на социални умения
Липсата на достатъчно добре изградени социални умения е в основата на все по-увеличаващата се агресия сред подрастващите. Децата са много добър индикатор: ако децата ни са толкова агресивни и ако се увеличават случаите на агресия между деца или деца и възрастни, това означава, че обществото ни определено е болно. Това каза психологът Иван Игов в предаването "България, Европа и светът на фокус“ на Радио "Фокус“.
"За съжаление в България защитата на психичното здраве на децата и възрастните е почти никаква и нищо особено не се прави по този въпрос. Ние нямаме дори законодателство за това как трябва да бъдат подпомагане децата и родителите в кризисни ситуации.“
Основната причина за агресията е емоционално състояние, наречено фрустрация или състоянието на безизходност, когато човек тръгва агресивно срещу другия, който е причинил тази фрустрация, а в някои случаи тръгва агресивно към себе си, обясни психологът и добави, че зад всеки случай на агресия стои различна причина.
"Това, което им липсва на децата, за да се справят, са истински социални умения и хора, които да ги подкрепят в справянето с такива състояния. Тук вече идва ролята и на семейството и на училището, като при правилен подход към детето, дори едно петгодишно дете би могло да намери друго решение на фрустрацията, освен това да бъде агресивно,“ обясни психологът.
По думите му обаче училището отдавна е абдикирало от това да учи децата на социални умения и децата няма към кого да се обърнат за съвет и помощ. Според него идеята да има училищен психолог е добра, но там не трябва да се назначават просто хора завършили психология, без да са минали специализирано обучение, без да има специализирана помощ за тях. Необходима е и подкрепа от страна на социални служби, от полицията.
"Много е важно на децата се показва любов, да им показваме подкрепа и да знаят, че винаги мога да се обърнат първо към родителите си, до голяма степен и към учителите. Останалите нека да сме наясно, че чуждите деца не са ничии деца, те също са деца на някого и ние бихме могли да им помогнем и да ги подкрепим, дори в ситуация когато не ги познаваме или са на място, където не би трябвало да бъдат,“ подчерта психологът Иван Игов.