Пунктовете за продажба на билети замират. 2,3 милиона българи предпочитат дигиталното разплащане в транспорта
Значителен дял от 42 на сто или приблизително 2,3 милиона души сред пълнолетните български граждани биха искали да плащат в обществения транспорт с банкова карта, смартфон, смарт часовник или друго дигитално устройство. Това показва проучване на компанията за обработка на картови плащания "Виза" (Visa), която съобщи в имейл до БТА за резултатите от изследването.
Нагласата се забелязва повече в градовете, където почти половината респонденти заявяват желанието си за дигитални плащания в обществения транспорт, а преобладаващото мнозинство са в активна трудова възраст (18 - 50 години).
Резултатите от проучването потвърждават тенденцията на повишаване на интереса към електронните разплащания, иновациите и дигитализацията в големите градове, както и "апетита" на техните жители към интелигентните решения, свързани с мобилността.
Безконтактните разплащания увеличават значително удобството и сигурността при придвижване. В цяла Европа почти половината от пътниците в градския транспорт казват, че нуждата от различни билети за отделните превозни средства е неудобство.
С осигуряването на възможност за безконтактни плащания в трамваите, тролеите, автобусите и метрото в София милиони пътници са улеснени, благодарение на съвместните усилия на Столична община, Центърът за градска мобилност и Банка ДСК.
"Виза“ е готова да бъде партньор на българските общини в името на дигитализацията на масовия градски транспорт и интелигентното бъдеще на градовете, посочват от компанията.
"Идентифицирахме възможността за внедряване на система за билети с безконтактно разплащане в софийския градски транспорт с ясното съзнание, че това ще даде тласък на цялостната дигитализация на града и ще го изведе една крачка напред към развитието му като интелигентен град" заяви Красимира Райчева, мениджър на "Виза" за България, по време на конференцията ""Виза" - партньор на иновативните общини в процеса на дигитализация на градовете", организирана от компанията съвместно с Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).
Освен експерти на компанията, конференцията събра и кметове, заместник-кметове и изпълнителни директори на компании за обществен транспорт от всички 28 областни центрове в България, както и представители на български банки.
Участниците споделиха опита си в областта на дигитализацията на масовия транспорт и успешните партньорства с местните власти и бизнеса. Специален акцент беше поставен върху успешните примери на градове от Централна и Източна Европа.
Развитието на дигиталните технологии, даващи възможност за дистанционна работа, онлайн пазаруване и промени в мобилността водят до ново мислене за пространствено планиране, архитектура, развитие на градовете и селските райони, транспорт и осигуряване на обществени услуги. "Това означава, че вземащите решения в общините трябва добре да познават технологиите, за да могат бързо да преценяват кои точно биха били от полза за местната общност", каза Силвия Георгиева, изпълнителен директор на НСОРБ.
Безконтактните разплащания в транспорта са само една от стъпките в дигитализирането на градската мобилност в дадена страна, заяви Каталин Крецу, генерален мениджър на компанията за България, Румъния, Словения и Хърватия. Тя посочи като други примери за дигитализиране зареждането на електромобили, паркирането, приемането на други транспортни средства, скутери, велосипеди и услуги за споделени автомобили.
Внедрената система за безконтактните разплащания в градския транспорт на София дава възможност на потребителите да се разплащат по същия лесен и сигурен начин, по който го правят всеки ден със своята безконтактна дебитна или кредитна карта. Жителите и гостите на София могат да я използват в над 1000 трамвая, тролея и автобуса, както и на всичките 47 метростанции.
"Вече не е нужно потребителите да търсят пункт за продажба (на билети) преди качването си в превозното средство – просто трябва да доближат своята банкова карта до валидаторите", каза на форума председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев. С приетите от местния парламент промени миналата година, пътуването с еднодневна карта е по-евтино при безконтактно плащане, защото след третия билет в рамките на деня пътниците не се таксуват, добави той.
"Преди години, концепцията за умните градове беше нещо наистина иновативно, дори илюзорно, но днес е реалност", коментира Диана Митева, изпълнителен директор, член на УС и ръководител направление "Банкиране на дребно" в Банка ДСК и председател на УС на Асоциация на банките в България. Тя отправи призив към общините в България да прегърнат процеса на дигитализация във всяко едно отношение.