Всички пътни ремонти се прекратяват, докато пътната агенция или друг представител на държавата не ни изпрати писмени указания с ангажименти по договорите, за да продължим. Това заяви председателят на Българска браншова камара "Пътища“ (ББКП) инж. Стефан Чайков.
След 1 юли пътните фирми ще издадат изпълнителни листове и ще поискат дължимите си суми за извършени в срок и качествено ремонти, тъй като според подписаното със служебния регионален министър
Виолета Комитова всички дължими суми трябва да бъдат изцяло платени до 30 юни. Като компаниите ще поискат освен забавените главници и лихви в размер на 10 на сто, както и допълнително заплащане за пропуснати ползи и нанесени щети. По този начин бюджетът и данъкоплатците ще бъдат ощетени с между 150 и 200 млн. лв. Извън дължимите към момента 520 млн. лв. за извършени вече ремонти, държавата дължи и още 1,2 млрд. лв. за започнати 270 участъка, по които в момента се работи.
Освен това пътните фирми ще подадат и сигнал до прокуратурата за създаване на документ с невярно съдържание от членовете на междуведомствената група и нанасяне на щета на бюджета с особено голяма сума.
Пътните компании бяха категорични, че са извършвали текущи ремонти и посочиха за пример технологията за студено рециклиране на асфалта, при която се разрушава старият асфалт и от него се прави нов. Това е текущ ремонт, тъй като не променя проектант скорост на пътя, габаритите или класа, обясни изпълнителният директор на ББКП инж. Лазар Лазаров.
Още повече, че и новите договори за текущ ремонт и поддръжка, подготвени от настоящото правителство, съдържат същите дейности, които са и по старите контракти и за които се твърди, че са незаконни, посочи Чанков. И допълни, че просто в бюджета няма пари и затова управляващите са решили да не плащат на фирмите.
Зам.-председателят на ББКП инж. Живко Недев посочи, че при текущия ремонт гаранциите са по-длги и цената по-ниска за възложителя. И даде пример, че една дупка се кърпи срещу 26 лв. за кв. м с 6 месеца гаранция, а превантивният ремонт се извършва при 16 лева за кв. м за и 3 години гаранция.
От ББКП подчертаха, че при незаконно строителство обектът веднага се затваря и трябва да бъде приведен в първоначален вид. С други думи - да се затворят 79 на сто от ремонтираните 906 пътни участъка и да се върнат в първоначалния им разбит вид.
Още повече, че държавата поне на 4 пъти е признала извършените дейности за законни - чрез анексите, подписани от Комитова, чрез решение на НС, чрез новите споразумения с настоящия кабинет и включително и с вчерашния доклад, в който се казва, че изготвилите доклада нямат компетенцията да определят както е текущ и какво основен ремонт. Докладът е пълен с лъжи, категорични са от бизнеса.