© | | Според експерти и Аспаруховият мост се нуждае от основен ремонт | Над 3,6 млн. лв. ще бъдат изхарчени до края на годината за ремонти на 16 моста по пътищата на страната, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Най-много - по 3 съоръжения, ще се възстановяват във Варненска, Русенска и Софийска област.Във Варненско ще се правят ремонти само по мостове на автомагистрала "Хемус", като за целта ще бъдат изхарчени над 180 хил. лв. В Русенско отпуснатата сума е по-голяма - 421,4 хиляди.
Според информация от АПИ най-скъпият проект за 736 хил. лв. е за ремонта на мост на пътя Казанлък - Бузовград.
В Бургаско ще се ремонтира само един мост на пътя Приморско - Царево, като за това ще бъдат вложени 210 хил. лв. 650 хиляди са предвидени за подмяна на дилатационни фуги на постове на "Тракия" в Софийска област. Само по един мост ще се ремонтира в Кюстендилско, Видинско, Монтанско, Пазарджишко и Пернишко, сочат данните на АПИ. От пътната агенция отказаха да дадат информация какъв е общият брой на пътните мостове и виадукти по републиканската пътна мрежа в страната и колко от тях се нуждаят от ремонт.
"Има мостове в много тежко състояние, но те не са по автомагистралите, а по шосетата от първи клас", каза проф. Костадин Топуров, ръководител на катедра "Транспортни съоръжения" в УАСГ. "Най-големият проблем е липсата на специализирана поддръжка, което се отразява отрицателно на състоянието им. Ремонтите в повечето случаи са повърхностни. Дори в търговете, обявявани сега за ремонти, няма специални изисквания.
Не се проверява сеизмичната устойчивост на съоръженията. Някои от тях при по-силен трус може да се срутят предупреди професорът. "Гледа се повече нещата да се замажат отгоре и да се сложат мантинелите", добави той.
Според строителното министерство нямало нужда от антисеизмична експертиза, защото тя била правена при строежа на мостовете. Друг е въпросът, че съоръженията са градени преди десетилетия, когато антиземетръсните норми не са били толкова строги.
Проф. Топуров добави, че Аспаруховият мост във Варна се нуждае от основен ремонт. Същото важи и за някои съоръжения по магистралите "Хемус" и "Тракия", които не са пред падане, но е нужен ремонт заради липсата на каквато и да е поддръжка, предупреди той.
Според експерти най-уязвимата е връхната конструкция на мостовете. Претоварването на пътищата води до напукване и проникване на вода и до повреди в арматурата. От друга страна, има мостове над реки, чиито основи са подмити от водата.
Източник: в. "Монитор" |