© Varna24.bg | | Всички нарушители, които бъдат хванати в крачка на пътя, да не се наказват с актове, каквато е сегашната практика, а да им се съставя единствено фиш. Тази идея предложи вчера началникът на отдел "Пътна полиция" главен инспектор Антон Антонов по време на семинар в Смолян. Целта е да бъде премахната бюрокрацията и разкарването на водачите, наказани с акт.Ако предложението стане факт, шофьорите ще получават фиша на място, след което ще има една или две седмици, през които ще могат да си го платят по банков път. По този начин няма да се налага на водачите да се разкарват до КАТ, за да си получат наказателното постановление, което в повечето случаи не е готово за месец и се налага презаверяване на съставения акт. Привилегията за тях е, че при наказанието с фиш не се отнемат контролни точки от талона.
"Сега фишове се съставят за нарушения до 50 лева, няма никакъв проблем със същия документ да се наказват 90% от извършените нарушения. По този начин ще може да се съкратят или пренасочат хората от администрацията, ангажирани с обработката на купища документация", коментираха експертите. Актовете да останат единствено за водачи, седнали зад волана пияни, превишаващи драстично скоростта. От улеснената процедура с фиш няма да могат да се възползват и шофьорите, които са извършили такова сериозно нарушение, предвиждащо отнемане на книжка. Ако водачът има претенции и не е съгласен с наложената му глоба, може да се откаже от фиша и катаджията ще му напише акт, който може да бъде обжалван в законовия срок.
В следващите месеци предстои закупуване на още мобилни и стационарни камери. Последните анализи на експертите от "Пътна полиция" сочат, че са нужни 150 устройства за измерване на скорост, защото у нас има около 130 точки на смъртта в които най-често стават катастрофи със загинали. Освен това трябва да бъдат закупени и още 300-350 мобилни камери за полицейските коли, които правят клип с нарушението. Към момента Пътна полиция разполага едва с около 60 такива устройства. Друга обсъждана идея е 50% от глобите за шофиране без задължителната "Гражданска отговорност" да отиват във фонд за закупуването на камери и радари.
Един от най-ефективните методи за хващане на нарушители е т.нар. секшън контрол, обясни още главен инспектор Антон Антонов. Този подход се прилага масово по пътищата в Европа. При него в началото и края на определена отсечка се поставят 2 камери. Те снимат автомобила при навлизането в контролирания участък и напускането на водача.
"На базата на времето, за което сте изминали отсечката, ви се измерва средната скорост", посочи Антонов. Освен това, дали настъпваме газта повече от позволеното, камерите могат да покажат и дали водачът е карал с винетка и има ли "Гражданска отговорност", като данните след това се изпращат в централен сървър. Според експертите по пътна безопасност тази практика трябва да се въведе и у нас.
Шофьорите да плащат лихви към глобите си, ако не се издължат в срок, е друга идея, която предстои да бъде обсъдена в Пътна полиция. Подобна практика има в Холандия и Англия.
"Сега знаете, че ако платите по-рано, ползвате отстъпка от 30%. По същия начин, ако се забавите 2 седмици, може да ви се начислява наказателна лихва и санкцията да стане двойна", коментира зам.-шефът на Охранителна полиция Алекси Стратиев. Практиката в някои държави включва дори конфискация на автомобила при неплащане с години, но не е ясно дали у нас това може да се случи.
Към момента 100 000 електронни фиша вече пътуват към нарушителите, заснети през последните месеци, съобщиха още от КАТ.
200 полицейски наряда в момента контролират 3,3 милиона автомобила, които са регистрирани у нас, съобщи вчера началникът на отдел Пътна полиция Антон Антонов. Според него екипите не са достатъчни и те не могат да следят дали се спазват правилата постоянно, защото им се налага да посещават и тежки катастрофи.
Трябва да се помисли за младите и възрастните водачи, защото с тях по-често стават инциденти. В момента статистиката показва, че у нас има над 4 милиона шофьори. |