Няма да има нови жп линии в Родопите, не се предвижда и нова жп връзка с Гърция, гара "Подкова" остава крайна, става ясно от отговор на транспортния министър
Николай Събев.
"Към момента няма направено актуално проучване относно възможностите за построяване на железопътна линия, която да свърже градовете Асеновград и Смолян. Теренът в южната част на Родопите е изключително тежък. Практиката от работата по проекти в други планински райони на страната показва, че изграждането на нова инфраструктура (особено железопътна) с европейски стандарти през толкова тежък планински релеф предполага огромни инвестиции, които трудно биха могли да бъдат обосновани в анализите "разходи-ползи“ и да се осигурят от наличните източници на финансиране, на фона на значителната нужда от средства за модернизиране на съществуващата жп мрежа и поддържането й".
Това е част от отговора, който министърът на транспорта
Николай Събев е дал на депутата от партия "Възраждане“ Ангел Георгиев, пише Клуб Z.
По думите му в одобреното коалиционно споразумение е залегнал приоритет "Анализ с предложение за подобряване на пътната връзка Пловдив-Смолян“.
Пътното трасе Пловдив - Асеновград - Смолян - Рудозем е част от разширената Трансевропейска пътна мрежа. До настоящия момент не е обсъждано изграждането на трета жп връзка с Гърция. "Доколкото ни е известно, в Гърция няма изградена и не е планирано строителството на нова жп линия от гара Бук (Паранести, в района на Драма – б.р.) до границата с България“, е посочил Събев. Той уточнява, че усилията на гръцката страна са насочени към изграждането/модернизацията на жп линията Солун - Кавала - Александруполис, идентифицирана като липсваща жп връзка от коридор от основната ТЕN-Т мрежа "Ориент/Източно-Средизeмноморски“.
Посоченото направление е част от железопътен проект "Солун - Кавала - Александруполис - Бургас - Варна - Русе“, по уточняването на чиито параметри работят през последните няколко години българската и гръцката страна.
Събев е заявил, че развитието на железопътния транспорт в Република България е основен приоритет на новото правителство, тъй като е най-екологичният вид транспорт, носи редица ползи за гражданите и бизнеса и е важно да се използват предимствата му.
"Като страна-членка на ЕС, България има ангажимент да изгради Трансевропейската транспортна мрежа на българска територия, съгласно стандартите и сроковете на Регламент 1315/2013 г. В този смисъл усилията ни трябва да бъдат насочени към завършването, в максимално възможна степен, на основната Трансевропейска железопътна мрежа, чийто срок за изпълнение е 2030 г.