Щерьо Ножаров: И български, и австрийски тирове губят по 200 евро при престоя си на "Дунав мост"
Приемането ни в Шенген е позитивен импулс за вътрешните и международните ни инвеститори. По този начин ще бъдат развити мултимодалните транспортни превози, което е много важно за икономиката. Това заяви в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" макроикономистът Щерьо Ножаров, който е икономически съветник на Българската стопанска камара.
"Не трябва да забравяме, че река Дунав е изключително важна и за вътрешноводните превози в ЕС, и за дунавските държави, които са и членки, и не само на ЕС. Така че връзката на Дунав с морските пристанища на България и Румъния ще има позитивен ефект върху икономиката. И както казах, т.нар. мултимодални транспортни превози, което означава комбиниране на различен тип превози. Положителна новина и донякъде опровергава песимистичните възгласи, че няма значение, че сме приети само по въздух и вода, след като не сме приети по суша", отбеляза Ножаров, но добави, че за бизнеса най-важно е членството на България в Шенген по суша.
"Един ТИР губи 200 евро при престоя си на "Дунав мост", т.е. всеки един ТИР за бизнеса, било то български или австрийски, защото и австрийски фирми транспортират към Турция, към Близкия изток, и минават от тук, през "Дунав мост", а това носи загуба на 200 евро за спедицията, което е лошо. Но като цяло това, което се случи, е много позитивна новина и в добра насока. За бизнеса това е донякъде сигнал, че имаме висока степен на шанс за приемане на България в еврозоната от 1 януари 2025 година, тъй като без да е формален критерий, това винаги са съчетава", обърна внимание икономическият съветник на Българската стопанска камара.