Поредни случаи на
изоставени пасажери и закъснели полети през изминалата седмица ни дават повод да припомним кои са основните права при пътуване със самолет и как да ги защитим. Съветите са на експертите от "Ние, потребителите".
Независимо от причините, при всеки проблем с полет, авиопревозвачът е длъжен да се погрижи за пътниците!
Лошо време– Ако авиокомпанията Ви изостави по пътя или не може да осъществи полета поради лоши метеорологични условия, това не я освобождава от отговорност. Тя трябва да Ви предложи премаршутиране или друг полет, както и храна и напитки. При по-дълъг престой имате право и на безплатни нощувки в хотел, включително и транспорт от и до него, до часа на тръгването.
– В случай че изобщо не можете да излетите заради силен вятър или снеговалеж или очакваното закъснение е над 5 часа, можете да се откажете да пътувате и авиокомпанията трябва да ви възстанови парите за билета до седмица.
Закъснели полети
– Авиокомпанията трябва да Ви информира какво се случва с полета и кога се очаква да се изпълни.
При закъснение над 2 часа трябва да Ви осигури храна и напитки за времето за изчакване, при необходимост - настаняване в хотел и транспорт от и до летището.
Когато самолетът кацне на крайната дестинация с повече от 3 часа закъснение, е възможно пътниците да получат обезщетение, чийто размер зависи от дължината на маршрута.
– Вижте размера на обезщетенията:
https://bit.ly/3Ep7RSPОтменени полети
– Когато полетът няма да се осъществи, авиокомпанията е длъжна да Ви даде възможност да изберете между възстановяване на парите за билета до 7 дни, да осигури придвижването Ви до крайната дестинация с нов полет или премаршутиране при първа възможност и сравними условия. Междувременно, също трябва да се погрижи за Вас.
Вижте още:
https://bit.ly/3SwtRiOВажно
– Да пазим всички документи за пътуването – бордова карта, платежни документи, SMS-и и имейли от превозвача, снимки на таблото с информация за закъснението или отмяната на полета.
– Ако не получим ваучери или храна и си купим сами по време на престоя на летището, да пазим касовите бележки и други доказателства за направените разходи, за да ни ги възстановят.
Как да защитим правата си?– Всички претенции предявяваме към въздушния превозвач, възможно най-скоро
– При неуреждане на спора, се обръщаме към Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" за български авиокомпании и към мрежата Европейски потребителски центрове за чужди превозвачи.
Повече:
https://bit.ly/3SOcwScИнформацията и съветите касаят полети с всяка авиокомпания при дестинации в рамките на ЕС и с начална точка Съюза, както и такива до страна от ЕС от страна извън Съюза с европейски авиокомпании.