Собственикът на "Глово": Яденето ще изстине, ако не доставим храната за половин час
Какво е бъдещето на електронната търговия на бързооборотни стоки. Темата коментира един от най-известните млади предприемачи от последните години - собственикът и съосновател на фирмата за доставки "Глово" Оскар Пиер, който беше специален гост на форума Digital Trends в София.
София е един от градовете, в които фирмата работи. Испанецът Оскар Пиер основава компанията за бързи доставки "Глово", когато е само на 22 години. Въпреки че по образование е космически инженер, той открива че предприемачеството е всъщност истинското му поприще.
"Основах "Глово", непосредствено след като завърших университет и целият път беше изключително труден. Това бяха 7 години, които преминаха в разговори с редица инвеститори, печелене на пари. Започнахме в Барселона, но определено си заслужаваше. Сега "Глово" работи на 25 пазара, в 2000 града, страхотни градове - като например, тук в София", казва той в интервю за БНТ.
Оскар Пиер беше сред специалните лектори на форума Digital Trends в София. На него той се опита да обясни на бъдещите предприемачи през какво ще преминат и защо не трябва да се отказват от идеите си.
"Да започнеш бизнес, не е никак лесно. Трябва да привлечеш страхотни таланти, трябва да създадеш сплотен екип и трябва да отделиш много часове от живота си. И най-отгоре на това стои късметът. Имало е много моменти, в които за малко да останем без никакви пари, да не открием добри инвеститори, така че мисля, че трябва усърдна работа, невероятен екип и доза късмет. И разбира се да усетиш какво искат клиентите, тези заради които работиш. Мисля, че клиентите очакват още по-бързи и още по-бързи доставки. Преди 20 години, когато електронната търговия започна, беше нормално да чакаш около 2 седмици за доставка. Но сега това е немислимо.
Клиентите очакват да получат поръчките си бързо. Ние започнахме доставка на храна от ресторантите и тя трябва да бъде доставена изключително бързо - например, до половин час, защото иначе яденето ще изстине. Ние можем да доставяме всичко - битови покупки, електроника, цветя, лекарствени продукти за 30 минути и това е бъдещето на електронната търговия - доставка за минути, а не за часове или дни.
Шефът на "Глово" обаче не спира дотук с очакванията си за бъдещето.
"Вероятно ще видим и навлизането на роботите. И в магазините, но и в логистиката ще виждаме все повече и повече роботи, които правят доставки по-бързо и по-евтино. Имаме малко време за доставка, клиентите очакват да получат точно това, което са поръчали - храната, покупките, така че не можеш да пропуснеш нищо. Ако е храна, тя трябва да е топла".
Той е и от хората, които не изпускат възможностите. Такава се оказва пандемията, която за много бизнеси се оказа фатална, но за електронната търговия - печеливш билет.
"Коронавирусът ускори темпа на нашата работа, но не промени посоката. Защото това, което ние мислим е, че всеки харесва удобството. Например, това, което се случва навсякъде, е че хората готвят все по-рядко вкъщи. Ако отидете в Корея или в Китай, готвенето вкъщи е станало като хоби. Нещо, което правиш, когато си със семейството си, през уикенда, но не използваш кухнята всеки ден, защото времето, което трябва да отделиш и цената на готвенето вкъщи, е почти еднакво като доставката на храна. Така че натам се е насочила индустрията.
България е сред страните, които са в графата перспективни за компанията.
"Защо България е важна? Защото все още смятаме, че е нова индустрия и все още мислим, че доставките на храната и на каквото и да било е много нова. Мислим, че в България има огромен потенциал. И както казваме: тук е ден 1. Размерът на бързите доставки е много много малък. Това, което казвам на младите предприемачи е, че светът е глобален и технологиите са глобални и можеш да построиш огромна компания от всяко едно място по света. Можеш да се добереш до талант откъдето и да е по света и можеш да развиеш най-добрият лидерски продукт отвсякъде."
"Ние също се борихме да започнем бизнес в Барселона, защото в Барселона технологичната екосистема преди 7 години беше много много малка. Може би същата технологичната екосистема каквато е в София днес. Но това не ни пречи да се стремим да станем лидери и то в глобален мащаб. Така, че мисля, че това, което казвам като посещавам градове като София а и на предприемачите във всеки град, е че от всеки град могат да създадат голям бизнес.