© Impact Press Group | | Готовността си за спасяване на бедстващи хора край неохраняеми плажове реши да провери в началото на летния сезон изпълнителна агенция "Морска администрация". За целта в ролята на удавника влезе гуменото чучело на ведомството - Генчо. Операцията започна вчера рано сутринта. Спасителният екип начело с директора на местната структура на "Морска администрация" кап. Валентин Енчев потегли на борда на катер "Варна" към брега на хижа "Ветеран". Там Генчо, който влезе в ролята на човек, яхнал джета без спасителна жителка и без да може да плува, полетя зад борда. Моментално беше подаден сигнал от очевидец на телефон 112 за бедстващ на около 200 - 300 метра от брега. От там обаче операторът, който се свързал с Морския спасително-координационен център, пропуснал да отбележи, че все пак става въпрос за учение. Макар и подготвени за това какво следва, спасителите се объркали и помислили, че от тренировъчна ситуацията е станала реална. След кратка неразбория те се свързаха с шефовете си на катер "Варна", които ги увериха, че единственият давещ се край брега на хижа "Ветеран" е Генчо.Около 15 минути след подаване на сигнала за давещ се катерът "Спасител 1" е бил на брега на "Аспарухово", от където е качил водолазите. Паралелно с тях е тръгнал и наземен екип на "Гражданска защита", който трябвало да се намеси при необходимост от брега.
На мястото на "инцидента" обаче лодката се озова едва около 40 минути след сигнала. Това малко притесни кап. Енчев, който нервно пристъпваше по палубата на "Варна" и се питаше къде е "Спасител 1".
Самата операция по изваждането на чучелото отне не повече от минута. В момента, в който забелязаха Генчо, двама водолази се хвърлиха в движение във водата да му помагат. Те го закачиха с въжета, а от корабчето го издърпаха на борда. Там моментално с него се зае лекарят, който му оказа първа помощ като за престоял близо час в студената вода. Водолазите също се метнаха на борда на катера и той потегли към града.
Като първа операция за годината целите й бяха постигнати, заключи шефът на "Морска администрация - Варна" кап. Валентин Енчев. Той уточни, че основната задача е била да се установи какво е взаимодействието между екипите на МА и тези на "Пожарна безопасност и защита на населението". Трябваше да проверим и как можем да си съдействаме с екипите на брега и на море, добави Енчев. Първите му впечатления са, че координацията и обмяната на информация са били задоволителни. Той отбеляза, че все пак има забележки към времето на изпълнение на акцията и ще се търсят начини то да се оптимизира. "В реална ситуация, за да е успешен изходът й, трябва да се действа доста по-бързо", смята кап. Енчев.
Според него основната причина за забавянето е, че екипът от лекари и водолази е трябвало да се вземе от друго място. Оттук нататък ще се разглеждат варианти къде и как да се дислоцират тези екипи, за да се намали загубата на време. Той призна, че в реална ситуация бедстващият в масовия случай би се удавил, ако чака толкова време, за да бъде спасен. "От друга страна, какво прави лице, което не може да плува, на джет без спасително средство в този район?", каза той.
В средата на май варненските спасители имали инцидент в същия район, в който се проведе учението. Младеж влязъл да се къпе и прибоят го принудил да търси убежище на скала на около 200 метра от брега. Негов приятел потърсил помощ от "Гражданска защита". Те обаче не могли да му съдействат от брега. Това наложило в акцията да се включат и от Морския спасително-координационен център. "Спасител 1" се приближил към кацналия на скалата младеж и го помолили да скочи и да доплува до тях. След около 4 часа престояване на скалата той бил в безопасност. Обещал, че втори път няма да рискува така живота си и горещо благодарил на спасителите.
Около 5 - 6 сигнала за хулигани в морето са получили в МСКЦ от началото на сезона. В тези случаи изпълняваме по-скоро полицейски функции, обясни шефът на Центъра Пламен Бонев. В единия от случаите собственикът на джет , освен че нарушавал обществения ред във водата, но и пропуснал да го регистрира в "Морска администрация", срещу което да получи табела. Инспекторите го спипали в района на втора буна на варненския плаж и "арестували" джета. Притежателят му отнесъл и глоба от 1500 лв.
Южното Черноморие. Там широко разпространен бил метод на гмуркане без апаратура, а с т.нар. наргиле. То всъщност не било нищо повече от маркуч, с който човекът се спуска под вода, а компресор на лодка или на брега му доставя въздух по тръбата. Водачите на "морски превозни средства" обаче не се съобразявали, че в другия край на маркуча има човек и смело минавали през него, като естествено го и късали.
Източник: в. "Народно дело" |