© Varna24.bg | | Случайното посочване на отговори в тестовете по математика за прием след 7-и клас, подобно на тото играта, може веднага да се елиминира, ако учениците избират сред 5 или 6 верни отговора вместо сегашните варианти "а", "б", "в" и "г". Това каза академик Стефан Додунеков, председател на Съюза на математиците в България (СМБ). Случайното посочване на отговор донесе така желаната тройка на много кандидати и стана хит в последната приемна кампания за елитните гимназии след 7-и клас. Слабите ученици масово заграждаха само буквата "б" или "в" на всички 25 задачи от теста и така си гарантират тройка без грам усилия, показа проучване сред кандидат-гимназистите."Създаването на тестове е цяла наука и към всеки въпрос и скала за оценяване трябва да се подходи с прецизен анализ", коментира академик Додунеков. Той подчерта, че сегашният формат за прием по математика в гимназиите работи, защото в него са включени задачи с описание. Именно чрез тях се измервали истинските знания на кандидат-гимназистите.
Според експертите в точната наука обаче миниматурата не трябва да е единственият вход за математическите гимназии у нас. Съюзът на математиците е изпратил до просветното министерство предложение за законова промяна, с което да се въведе официално и прием след 4-ти клас.
"При изпита след 7-и клас се получава ефектът "един влак на една гара", коментира Павлин Петков, директор на математическата гимназия "Д-р Петър Берон" във Варна. Той обясни, че на масовия изпит висок бал лесно могат да получат ученици, напомпани с техника от многото частни уроци, но без талант в математика.
"Истински даровитите деца ги забелязваме от рано и ги развиваме в периода от 5-и до 7-и клас, затова е необходимо законово да се разпише приемът след завършен 4-ти клас", обясни Петков. Според него най-важно е малките ученици да се отърсят от стреса. За целта оценките от олимпиадите по математика през годината ще заменят стандартния изпит, с което частните уроци ще се обезсмислят. "От 5 състезания по математика ще се вземат двете най-добри изяви. Така се елиминира стресът и едновременно с това наблюдаваме таланта на децата в процес, а не като еднократен акт", допълни директорът на варненската математическа гимназия.
Източник: в. "Монитор" |