Няма законови основания за удължаване на периода на валидност на електронните винетки на база извънредното положение. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството
Петя Аврамова в парламентарния контрол днес. За разлика от таксата за изминато разстояние – тол, при винетната ползването на платената пътна мрежа не е обвързано с броя на преминаванията и изминатите километри. Заплащайки такса на база време – винетка, собственикът на превозното средство има право да ползва платената пътна мрежа за определен период от време, независимо от броя на преминаванията и изминатите километри, обясни Аврамова.
Дори и пътното превозно средство да не се движи по платената пътна мрежа в определен интервал от време през периода на валидност на винетката, това не се явява основание за нейното удължаване. Поради тази причина не е предвидена нормативна възможност, съответно Електронната система за събиране на пътни такси не позволява промяна в периода на валидност на вече издадена електронна винетка.
Пътните такси, каквито са електронните винетки и тол таксите, са държавни такси и подлежат на плащане и в ситуация на извънредно положение, подчерта регионалният министър. И допълни, че с нито един текст от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март и в последствие удължено до 13 май 2020 г., потребителите не се освобождават от плащането на държавна такса, каквато е и таксата за електронната винетка.
Министърът напомни, че пътуването за работа, снабдяването с лекарства или грижа за близки или болни хора от малки населени места не беше възпрепятствано. От въвеждането на извънредното положение, с цел опазване на живота и здравето на гражданите, бяха ограничени единствено инцидентните пътувания с цел туризъм, социални контакти или спорт, за които обичайно потребителите купуват право за пътуване на база време за по-кратък период – уикенд или седмична винетка.
При условие че не бяха налице пълни ограничения на пътуванията по републиканската пътна мрежа, не съществува приложима мярка, която да не дискриминира една група потребители спрямо друга, а именно тези, ползващи пътната инфраструктура на база изминато разстояние, с тези на база време, каза още
Петя Аврамова.