Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Странен факт: 30 000 бензиностанции работят в България, а в Русия са 26 000
Автор: Екип Varna24.bg 09:45 / 20.05.2015Коментари (0)1695
© Varna24.bg
Президентът на нефтена компания "ЛУКОЙЛ" Вагит Алекперов даде специално интервю за вестник "Стандарт".

- Г-н Алекперов, какви въпроси обсъдихте на срещите си с президента и премиера на България?

- Запознах и президента, и министър-председателя с нашите инвестиции и нашата дейност в България. Уверих ги, че благодарение на нашите инвестиции българският пазар е обезпечен с течни горива от най-високо качество. Конкретно с премиера Бойко Борисов уточнихме и някои детайли по официалното откриване на новия Комплекс за преработка на тежки остатъци утре (б.а. - днес) в "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас". Искам да отбележа, че присъствието на премиера Бойко Борисов на откриването на комплекса е голяма чест за нас. Освен това на срещата си с него коментирахме и че трябва да бъде обърнато по-голямо внимание на тези нюанси от пазара, които съществуват с вноса на некачествено гориво от съседни страни, което не се облага с данъци. Аз наистина много се удивих на количеството бензиностанции в България. В Русия, която е с население от 140 млн. души, има около 26 хил. бензиностанции, а в България, със 7 млн. население - работят 30 хил. бензиностанции. Сам разбирате, че това не може да е нормално! Затова настояхме пред премиера Бойко Борисов за еднакво отношение към всички субекти на пазара на горива в България. Всички складове да бъдат маркирани и да имат монтирани измерващи устройства. Данъчната тежест трябва да бъде еднаква за всички участници на пазара. И този, бих го нарекъл, "сив" нюанс от пазара на течни горива в България, обсъдихме с премиера Борисов.

- Кога ще влезе в експлоатация Комплексът за преработка на тежки остатъци и какво ще даде той на Бургас и икономиката на България?

- Комплексът ще бъде въведен в експлоатация утре (б.а. - днес), както вече казах, в присъствието на премиера Бойко Борисов. През последните две седмици ние заредихме необходимите продукти и те вече циркулират в комплекса. Ние сме особено горди с пускането на този на практика съвсем нов завод на територията на "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас". Горди сме, че стриктно спазихме срока за изграждането му - 36 месеца, и че се вместихме в предварително планираната инвестиция от 1.5 млрд. долара. Благодарение на новия комплекс тази година ще преработим в Бургас 5.5 млн. тона нефт, а за следващата планираме 6.5-6.8 млн. тона нефт.

- Не са ли малко 5,5 млн. тона тази година?

- Наистина, тази година ще отчетем неголям спад в преработката поради конюнктурата на пазара. През първото тримесечие именно тя ни попречи да натоварим напълно мощностите си в Бургас. И въпреки лошата конюнктура на пазара "ЛУКОЙЛ" инвестира 1,5 млрд. долара в новия завод, който се състои от 17 отделни установки.

- 6,8 млн. тона максималната му мощност ли е?

- Не, това е балансираната мощност между първична преработка на петрола и вторичните процеси. Освен това ще доставяме за преработка в него и гудрон от други наши рафинерии - между 500 хил. и 600 хил. тона годишно.
Искам да отбележа и че ако досега рафинерията в Бургас можеше да преработва единствено руски нефт, то след пускането в експлоатация на новия комплекс планираме да доставяме за преработка и тежък нефт от нашите находища в Ирак, от района на Киркук и Басра. Това ще подобри финансовото състояние на рафинерията в Бургас, тъй като арабският нефт е с по-добри показатели от добивания в Русия.

- Ще поеме ли българският пазар ръстът на преработваните количества нефт в Бургас?

- Категорично не. Затова ние планираме да изнасяме около и дори над 50% от продукцията на бургаската рафинерия в чужбина. През последните години ние подготвяхме тези пазари да приемат продукцията на "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас". Става дума основно за страните от Балканския полуостров, на чиито пазари активно присъстваме, като само в Турция вече притежаваме близо 700 бензиностанции.

- Какви са общите инвестиции, които вложи "ЛУКОЙЛ" от стъпването си на българския пазар през 1999 година досега?

- Над 4 млрд. долара. Освен в "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас" и веригата бензиностанции ние присъстваме и в алтернативната енергетика - вятърни и фотоволтаични централи, които изградихме през последните години в България.

- Какъв е инвестиционният климат в България и как работите с нашите правителства?

- Вече дълго присъстваме в България, което говори, че работим добре. В продължение на близо две десетилетия тук ние нито веднъж не сме почувствали негативно отношение към нас. През целия този период нито веднъж не са били поставяни изкуствени препятствия пред нашите инвестиции в България. Напротив - всеки път ние сме намирали разбиране и от митническите власти, и от правителствата, които винаги са намирали възможност да отговорят на всички въпроси, свързани с нашата дейност в България. Искам да благодаря на всички български правителства през тези години, че ни помагаха за всичко, което създадохме тук, и особено за изграждането на този огромен комплекс, който заедно с премиера Бойко Борисов ще открием. През тези години ние винаги сме се чувствали комфортно в България и поради това сме сигурни за бъдещето на нашите инвестиции тук.

- Лично аз си спомням и времена, когато върху вас беше оказван натиск за задържане и дори за намаляване на цената на течните горива?

- Ние работим в 50 държави по света и притежаваме огромен брой бензиностанции. И в Русия, и във всички останали държави, където работим - никъде не са доволни от цените на горивата. Говоря както за правителствата, така и за населението. В Русия също постоянно ни обвиняват, че цените на горивата са високи. На тези обвинения ние отговаряме - не ние държим високи цените на горивата, а данъците, които се начисляват върху тях, са много високи. Знаете, че данъците съставляват над 50%, а в много държави - дори над 60% от крайните цени на горивата. Така че когато говорим за цени на горивата - над половината от тях са данъци, акциз. Затова, когато започват да сравняват цените на течните горива с тези на алтернативната енергия и да обясняват, че нейният дял расте, аз винаги заявявам - да, но за алтернативната енергия данъците са 0%, а за течните горива те са вече 60 на сто. Така че ако премахнат данъците, то нашите цени ще бъдат два пъти по-ниски от днешните.

Тъй като този проблем е сериозен, ние в Русия изготвихме една графика във вид на торта. И на тази торта ясно се вижда каква е себестойността на конкретния вид гориво, цената за доставката му, данъците и пр. Най-голямото парче от тортата е за налозите, а производствените разходи, доставката и нашите приходи съставляват една по-малка част от нея.

- Какви нови инвестиции планирате да направите в България и страните от Балканския регион?

- Първо ще въведем в експлоатация нашия нов завод в Бургас с надеждата, че той поне частично ще възстанови вложените средства, а едва след това ще мислим и за нови инвестиции в България. А и по принцип ние не обсъждаме нови инвестиционни проекти за цяла Европа.

- Защо?

- Защото компанията прие стратегическо решение - през следващите 10 години, започвайки от 2016 г., над 90% от инвестициите да бъдат насочени към геологопроучвателни дейности и добив на нефт и природен газ, а не в преработката им. Рафинериите, които вече притежаваме, ще бъдат модернизирани до края на тази година, за което влагаме над 10 млрд. долара. Целта ни е да превърнем производството в нашите заводи в най-екологичното, във възможно най-щадящото околната среда. А през следващите 10 г. ще развиваме основно геологопроучвателна дейност в Америка, в Арабския свят и в Русия.

- Как се отразява падането на цените на нефта и санкциите, които наложиха ЕС И САЩ на Русия, на бизнеса ви в България, а и като цяло?

- На бизнеса ни в България те не се отразяват, тъй като взехме решението да направим тази огромна инвестиция далеч преди падането на цените и преди налагането на санкциите. И, както виждате, приключихме строежа навреме. Що се отнася до компанията като цяло, разбира се, падането на цената на нефта около два пъти, както и санкциите, сериозно влияят. Ние съкратихме своите инвестиционни намерения, прекратихме някои инфраструктурни проекти.

- Какви са вашите прогнози за цените на нефта?

- След това, което се случи на петролния пазар през миналата година, вече не вярвам на прогнози и отказвам да правя такива. Всички аналитици по света в началото на миналата година прогнозираха цени на петрола от 110-120 долара за барел, като за периода до 2020 г. прогнозите им стигаха дори и до 140-160 долара за барел. Сам видяхте какво стана. Затова мога само да ви кажа как ние планираме своята работа. Изготвихме бизнес плановете си за тази година, изхождайки от цена на петрола от 60 долара за барел. На база на това изпълняваме инвестиционна програма в рамките на почти 15 млрд. долара. Изтеглихме огромен, бих казал, исторически кредит, изплащаме и достоен дивидент на нашите акционери. За следващата година също планираме нашата дейност при цена на барел от 60 долара. Русия не планира да увеличава производството на нефт.









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
Рокади в ДПС
Природни стихии
Зимни спортове
Издирват 13-годишно момче със Синдром на Даун в Старозагорско
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: