ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Таня Петрова: В следващите 8 г. ще се пенсионират 40 000 учители, работим за привличането на млади хора | ||||||
| ||||||
- Г-жо Петрова, кои са най-сериозните проблеми за решаване пред родното образование? - Законът за предучилищното и училищното образование, който влезе в сила от 1 август 2016 г., до голяма степен реформира средното образование. Постигнатото не съответства напълно на обществените очаквания за изключително бързи резултати, но се предприеха наистина големи стъпки напред за намаляване на преждевременното напускане на училище, за увеличаване на учителските заплати, за въвеждане на дуалното обучение, за подобряване на дигиталните умения на учители и ученици, за укрепване на приобщаващото образование. Изменен бе моделът за финансиране на училищата, така че на тези в неравностойно положение да бъдат отпускани допълнителни ресурси. Сериозно се инвестира в квалификацията на учителите с разбирането, че креативният учител е най-важната и най-ценната иновация и цялата система трябва да го подпомага. Осигуреното финансиране безспорно е ясен знак за държавна подкрепа, а тя е предпоставка за желаното от всички повишаване на качеството. - А къде откривате най-сериозни пробиви в качеството на образованието? - Уменията на завършилите професионално и висше образование не отговарят в достатъчна степен на нуждите на пазара на труда. Броят на студентите намалява. Повишаването на безпристрастността в образованието и образователните резултати са предизвикателство с ключово значение. Не е радостна статистиката от 2015 г., според която 40% от младежите на 15-годишна възраст не разполагат с минимални умения в областта на науката, четенето или математиката. Едва 54% от българите на възраст между 16 и 24 години разполагат с основни цифрови умения (средно за ЕС те са 81,9%). Освен това, социално-икономическата среда оказва сериозно влияние върху постиженията на учениците. Налице е социална сегрегация и тя е движеща сила на разделението на уменията. И тук ще повторя думите на вицепримиера Томислав Дончев: "Образованието трябва да стане задължение, а не право на всеки български гражданин". Трябва да се насърчават училищните политики, да се провокират и подпомагат образователните институции, съобразно тяхната специфика с подходящи инструменти да вложат енергия за развитието си и за повишаване на качеството на обучение в тях. В следващите години все повече хора ще бъдат засегнати от технологичната безработица заради неизбежната автоматизация. Вероятно в идните 20 години, освен на загуби на професии, ще станем свидетели на създаването на нови индустрии с нови професии, за които трябват подготвени креативни млади хора. Основата на иновациите е креативността. Училището на бъдещето трябва да учи, да провокира креативност, но няма как да го прави, ако самото то не е креативно. - Пречат или помагат новите технологии при образованието на децата, имам предвид факта, че таблети, компютри и телефони масово отвличат вниманието им от четеното? - Образованието трябва да се превърне в двигател за високи умения и приобщаващ растеж. Правителството подкрепя иновативното преподаване в училище, подпомага процеса на подобряване качеството и възможностите за електронно обучение в системата на образованието. Значително са увеличени средствата за това - 1 553 600 лв. бяха одобрени от Министерския съвет само преди дни. Увеличен е броят часове по информационни технологии за учениците. Навлизането на новите технологии и използването им в учебния процес досега обаче е скромно. Учебните програми във висшите учебни заведения, които подготвят учители, са остарели, не са променяни с десетилетия, базата там е далеч от съвременната. Технологичната икономика ще изисква грамотни, креативни, знаещи хора, които с лекота използват новостите в дигиталния свят. Тези дни в София се проведе мащабен национален форум за иновации в образованието, организиран от МОН. Направен беше анализ на постигнатото, 42 училища от страната, сред които и пет от Варна, споделиха иновативни практики. Ето така се прави: от различните хора, от ситуациите, от емпиричния опит, като се вслушваме. Все по-трудно можем да правим политики само с нормативни актове, инструкции и стандарти. Класната стая е навсякъде и по всяко време. Ученето трябва да се персонализира, всеки трябва да е ангажиран в процеса на собственото си обучение и развитие. Трябва само да дадем на учениците възможност и инструменти, за да пробват, а на учителите - познания и доверие. Доверието е разковничето във всяко общуване. То не е на "промоция" – скъпо е, защото за него всеки ден се воюва с дела. - Смятате ли, че трябва да има видеонаблюдение в класните стаи, по коридорите? - Видеонаблюдение има във всяко училище, в класните стаи и коридорите. Безспорно то е с доказана необходимост, но не споделям някои крайни искания на родителите. Българският учител нормативно е контролиран, инспектиран и атестиран, нерядко сниман, критикуван, извиняващ се публично и оправдаващ себе си за приложените от него мерки. - Имате ли добри съвети към родителите на по-буйни и агресивни деца предвид дългогодишната ви практика като учител и директор, какви мерки трябва да предприемат те съвместно с учителите, за да има ефект върху поведението на детето? - Въпросът Ви свързвам с подготвената от Министерството на образованието и науката Стратегия за възпитателната работа в училище. Споделям известни опасения от несъответствието на предложения текст с цялостната идея за възпитание, заложена в закона, както и предложената взаимовръзка с отношенията в образователните институции. Каква е потребността от още един документ в претрупаното нормативно училище? Необходим е разговор и относителен консенсус за ценностите, които трябва да бъдат възпитавани у децата, както и за инструментите, с които се осъществява това. Възпитателната работа е непрекъснато взаимодействие между семейството и училището. Тя не е нещо отделено от цялостния процес на работа на учителите и другите специалисти, работещи в училище. Възпитанието е естествено и интегрално втъкано в отношенията между ученици, учители, училищни психолози и семейство общество и е трудно да се оценява самостоятелно. Границите и възможностите за въздействие върху учениците са много специфични и деликатни за всеки участник в процеса на образование и възпитание. - Ще реши ли повишаването на заплатите проблема с недостига на млади учители, какво се прави за привличането на повече млади хора в системата? - Увеличението на средствата за издръжка на дейностите по възпитание и обучение на децата и учениците през 2019 г. с 330 млн. лв. ще гарантира ръст на заплатите на педагогическите специалисти средно с 20%, като стартовата заплата за учител ще бъде увеличена от 760 на 920 лв. през 2019 г., а през 2021 г.ще бъде постигнато удвояване на средствата за възнаграждения на учителите спрямо 2017 г. Една от целите е да се привлекат млади хора към професията. Сега те са едва 8% от общия брой на педагогическите специалисти, а през следващите 8 години предстои да се пенсионират около 40 000 български учители. За първи път през 2019 г. е фиксиран размер на средствата за занимания по интереси, които ще могат да получават учебните заведения - по 1900 лв. на училище и по 30 лв. на ученик или общо за страната 25,1 млн. лв. Училищата обаче ще трябва да организират минимум 40% от дейностите си в областта на математиката, природните науки, техниката и технологиите. Целта е да се провокира ранният интерес на учениците към тези области на науката, да се задълбочи придобиването на съответните компетентности и да се разшири базата от специалисти в информационните технологии и в инженерните науки. Не можем да променим днешните параметри, но трябва да променим утрешните. - А как променяме тези параметри в сферата на висшето образование? - Увеличението на средствата от държавния бюджет за висше образование и наука в размер на 62 158 100 лв. спрямо 2018 г. показва движение в правилната посока на реформиране на висшето образование, на стимулиране на постиженията и на ограничаване на финансирането за направленията с ниско качество на образованието. Броят на университетите е проблем, но и тяхната мултифункционалност – разкритите вповече и все по-нетипични за тях специалности компрометират установените вече добри традиция. Продължава политиката за преструктуриране на приема във висшите училища спрямо оценката на качеството на обучението и по отношение на професионални направления с очакван бъдещ недостиг на пазара на труда. За да се запазят такива специалности и да станат по-привлекателни се предвижда освобождаване от заплащане на такси за обучението. За тази мярка са предвидени 2 млн. лв. Именно оттук се очакват и бъдещите млади учители. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
И във Варна удължиха ваканцията на учениците
12:49 / 23.11.2024
Обявяват новия партньор на Ралица Паскалева в "Игри на волята"
08:51 / 25.11.2024
Скъпите имоти във Варна: Каква е причината?
13:15 / 24.11.2024
НИМХ предупреди варненци: Опасно време днес!
08:44 / 23.11.2024
Догодина вероятно няма да има български праскови, череши и сливи?
09:36 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg
©2008 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: