Темата за сигурността на пътя отново излезе на бял свят след трагедията в София

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (9)
10:26 / 11.07.2013
744
Във връзка с вчерашния инцидент в столицата, където такси се вряза в автобусна спирка, от клуб "Безопасни улици" изпратиха до медиите декларацията, която те са изпратили преди месец до институциите в страната и отговорите, които са получили.

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

Изразяваме своето огромно възмущение и страх от това, което се случва по пътищата на България през последните месеци.

На 28 май 2013г. загинаха две невинни деца в различни краища на страната - в квартал Суходол на гр. София загина три годишно дете и друго на 12 години в село Капитан Андреево. Само за две седмици войната по пътищата на България е отнела живота на 6 деца. През същия месец на 10 май в квартал Дианабад в столицата брутално бе убит 84 годишен мъж, който се движел по тротоара. На тази преклонна и достойна за уважение възраст човекът е бил буквално разчленен на тротоара. Възрастният човек е загинал на място. 23-годишният шофьор на автомобил "Мерцедес" абсолютно неправомерно побягнал от мястото на инцидента, като изоставил шофираната от него кола. Шокиращо.

При тези случаи, както и при много други пресата публикува информация за това, че има обозначени и сигнализирани пешеходни пътеки, поставени са знаци обозначаващи разрешената скорост, и че децата внезапно са изскочили на пътното платно. Как да коментираме третия случай на брутално убийство на движещ се човек по тротоара в жилищен квартал!?

Преглеждайки статистическите данни за изминалите няколко месеца можем да направим извода, че не е достатъчно да поставим пътни знаци и обозначим наличието на пешеходна пътека.

На всички нас ни е известно, че местните администрации - кметства - особено в по-малките населени места не предприемат никакви превантивни мерки за опазването на живота на гражданите. Обикновено се предприемат някакви мерки след обществен и медиен натиск след инцидент довел до смъртен случай или когато се натрупа информация за голяма концентрация на ПТП / обикновено завършили със смъртни случаи, защото ранените не се вземат под внимание/ в даден район.

Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици"
Отказът на местната администрация и поделенията на пътна полиция в много части на страната да предприемат резултатни превантивни действия по безопасност на движението е абсурдно и абсолютно недопустимо при наличието на огромен брой загинали на пътя хора в България - според статистиката за последните 10 години са загинали над 9 000 души в ПТП. Третата причина за смърт в България след раковите заболявания и сърдечно-съдовите заболявания е смъртта при ПТП. Хиляди хора са инвалидизирани вследствие на претърпяно ПТП и завинаги са загубили възможността да работят и живеят нормално.
Ситуацията е изключително тревожна и остава учудването във всички трезво мислещи хора, защо властите не предприемат и ОТКАЗВАТ ДА ПРЕДПРИЕМАТ някакви действия за опазване на живота на жителите си, като се оправдават с недостатъчни средства или просто само попълват статистиката!?


В момента се провежда десетилетие на пътна безопасност под егидата на ООН и Европейския съюз в рамките, на което всички осъзнали огромната заплаха от претърпяване на ПТП могат да участват под много форми в процеса на създаване на култура на движението и промяна на мисленето и манталитета на участниците в уличното движение.
Европейската Харта за пътна безопасност е европейска платформа за участие на фирми, асоциации, изследователски институции и държавни власти.


В рамките на цитираните платформи бизнесът и администрациите следва да осъзнаят своите отговорности към гражданите и да предприемат всички законови мерки по подобряване на безопасността на движението и особено в аспект - превантивни мерки и дейности.

В световен план съществуват редица съвременни подходи, дейности и мерки за създаване на безопасно придвижване в градски условия. Създава се комфорт за всички участници в движението - водачи на МПС(извън населените места), пешеходци и колоездачи(в населените места). Усилено се работи и за намаляване на използването на личните автомобили в градовете. Европейския съюз предоставя възможности за финансиране на такива проекти, които възможности учудващо не се използват от администрациите По такъв проект се прави и интегрирания градски транспорт в Бургас и велоалеите, а това води до намаляване на използването на автомобила и придвижването по алтернативни начини. Необходимо е да се проведе масирана информационна кампания за да се запознаят бизнесът и обществеността с възможностите за участие в процеса на подобряване на пътната безопасност. Необходимо е създаването на база данни и интернет сайт, на който да се публикуват осъществените проекти и внедрените добри практики с цел тяхното популяризиране и разпространение.
На нашата фейсбук страница КЛУБ "БЕЗОПАСНИ УЛИЦИ" ежедневно постъпва снимков материал и сигнали за нарушения на Закона за движение по пътищата. Нашият ангажимент пред гражданите е да подаваме въпросните сигнали на местните власти и отдел "Пътна полиция". Установено е добро взаимодействие със Столична община и отдел Пътна полиция гр. София, както и кметство Бургас. Считаме, че това взаимодействие следва да се въведе, като добра практика и в останалите администрации. Те следва да осъзнаят своята роля и отговорност, която имат към обществото.


Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици" Клуб "Безопасни улици"
За наше огромно съжаление местните власти в останалите части на страната не познават добре стратегическите документи на РБ и ЕС, нормативните и подзаконовите нормативни актове, касеещи пътната безопасност и категорично отказват да провеждат мерки водещи до подобряване на условията за движение по пътищата - Европейската стратегия за пътна безопасност, Националната стратегия за пътна безопасност, НАРЕДБА № РД-02-20-10 от 5 юли 2012 г., НАРЕДБА № 18 oт 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, Заповед на МВР № I з - 359 / 24.02.2012 г., Заповед на МРРБ № РД - 02-14-447/24.02.2012 г.


Безпрецедентен пример за това е случилото се ПТП в село Капитан Андреево, където ограниченията на скоростта и маркировката не спасиха от смърт едно невинно дете. Подобен абсурд се получи и при отказа от кметство на квартал Симеоново в столицата да създаде безопасни условия за пресичане в района на училището в квартала, позовавайки се на отдавна актуализирана наредба с мотива, че там, където се движи градски транспорт не могат да бъдат поставени ограничители на скоростта. Въпросната Наредба бе актуализирана и в нея има посочени различни възможности за успокояване на скоростта, които могат да се поставят на всяко място от пътя в населените места, което е потенциално опасно. Единствено изключение правят пътищата от републиканската пътна мрежа.

Това не са единствените примери за проявена некомпетентност и небрежност, тъй като подзаконовите нормативни актове са актуализирани и съобразени с настоящите условия и потребности на обществото, а именно безопасност и сигурност на пътя.

Съгласно административно-процесуалния кодекс гражданското общество може да потърси отговорност, както за действие, така и за бездействие от администрацията. Администрацията следва да проучва нуждите на населението и да предприема адекватни -конкретни и превантивни - действия за разрешаване на проблемите. Така повеляват европейските политики прилагани от европейската публичната администрация, от която сме част и ние. Или не сме?
Бездействието е абсолютно недопустимо пред вид факта, че всички - кмет, граждани, бизнес знаят, че през дадено селище не се спазват ограниченията на скоростта и пътната сигнализация и въпреки това не са предприети никакви превантивни мерки.


Настояваме политическите сили и институциите да излязат с Декларация, в която да заявят какви конкретни мерки ще предприемат, чрез своите поделения в различните райони на страната с цел провеждане на незабавни превантивни действия за опазване на живота на участниците в движението в населените места и най-вече на най-многобройната група от тях- Пешеходците!
Ние, от Клуб "Безопасни улици" сме на тяхно разположение!
Очакваме Вашият отговор!


В прикачената галерия могат да се видят отговорите на Президентството и Народното събрание по въпросите за пътната безопасност в страната, поставени от клуба.


Виж коментарите (9)
Още новини от Национални новини:
Три камиона затвориха прохода "Шипка" 
Студ сковава страната
Главчев инспектира лично снежната обстановка на Витоша: Казват, ч...
Жестока тапа на АМ "Хемус" посока София
Мъж загина при взрив на газова бутилка
Климатологът Симеон Матев: Очакванията са януари отново да бъде п...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).