© Фейсбук | Двуместният спортен самолет, който в събота се разби край стадиона на пловдивското село Оризари, е минал технически преглед през декември м.г. Срокът за валидност е до края на 2019-а. Това заяви Нено Рангелов, който е един от тримата собственици на летателния апарат и бивш пилот на изтребител. Той отказа да коментира каква може да е причината за откъсването на крилото, довело до падането на машината и смъртта на 45-годишния Стефан Василски от Пловдив и Валентин Аламански от Чирпан, на 18 г.
Според експерти възможно е да става въпрос за "умора" на материала и последващи конструктивни изменения. Другата версия е, че при изпълнение на фигура над стадиона самолетът е летял с по-висока скорост от необходимата и се е получило претоварване.
Апаратът е бил закупен през 2013 г. от Рангелов, Василски и техен приятел и досега не е давал дефекти. Във фаталния ден сутринта е трябвало да прелети над игрището в Оризари и да поздрави участниците в състезание с дронове. При захода обаче крилото на машината се отчупва във въздуха пред очите на десетки свидетели. След това самолетът се превърта, удря се в дърво и пада на брега на река Марица.
Василски, който е пилотирал, и младият му спътник издъхват на място. Заради трагедията не е даден старт на състезанието. Организаторите му са категорични, че дронове във въздуха не е имало. Надпреварата трябвало да започне след демонстрационния полет.
“Стефан беше опитен и внимателен авиатор. Ползваше се с авторитет сред колегите си", твърди кметът на Белозем Иван Тачев. В селото се намира малко летище за спортни самолети. Открито е преди 15 г. и всеки уикенд се провеждат полети. На Лазаровден оттам е излетяла и катастрофиралата машина. 18-годишният Валентин Аламански е бил приятел на Василски и също като него запален по полетите. Младежът е завършил м.г. СУ “Пейо Яворов" в Чирпан, където майка му е учителка. Той е единствено дете в семейството.
След развода на родителите му живеел с баща си, баба си и дядо си. “Възрастните имат бизнес със закуски. Живееха заради Вальо. Трагедията им е голяма", споделят техни съседи в Чирпан. Инцидентът със самолета е поет от екип от Националната следствена служба, който вече направи оглед на местопроизшествието и иззе документация от авиобазата в Белозем. Законовият срок за разследването е 1 г.
Междувременно се разбра, че все още не са готови резултатите от експертизите за
причините за катастрофата с хеликоптер Ми-17 на авиобаза Крумово, пише "24 часа". Досъдебното производство се наблюдава от пловдивската военна прокуратура. На 11 юни 2018 г. машината се разби при тренировъчен полет. Тогава загинаха пилотите Пламен Пантилеев и Стоян Неделчев. Бордовият инженер Алексей Каменов пострада, но оцеля. |