Препубликуваме текста от блога на Програма "Достъп до обществена информация" на ръководителя на нейната правна програма - адвокат Александър Кашъмов. В него се разказва как три общини от област Враца са атакували в съда законността на две постановления от тази година на правителството ( ПМС № 4/2014 г. и.ПМС № 19/2014 г.) С едното са приети ред, условия и критерии за прозрачно разходване на средства по публична инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите", а с второто е публикуван списък на одобрените проекти, за които са разпределени общо около 290 млн. лева. Трите общини, както и много други общини в България, са ощетени, като не са получили нито лев от така разпределените пари на данъкоплатеца.Три общини от област Враца - Козлодуй, Бяла Слатина и Оряхово, оспориха днес законността на две постановления на Министерския съвет - ПМС № 4/2014 г. и ПМС № 19/2014 г. С първото от тях са приети ред, условия и критерии за прозрачно разходване на средства по публична инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите", а с второто е публикуван списък на одобрените проекти, за които са разпределени общо около 290 млн. лева. Трите общини, както и много други общини в България, са ощетени, като не са получили нито лев от така разпределените пари на данъкоплатеца.
Доводите за оспорване на ПМС № 4/2014 г. са следните:
дадена му е обратна сила без законово основание;
в него не са уредени, въпреки заглавието му и законовата норма, на която се основава, правила относно прозрачното разходване на средства, в нарушение на чл.1, ал.6 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г.;
не са предвидени срокове за подаване на проекти и за разглеждането им в нарушение на принципа за равнопоставеност и недискримация и на състезателността на процедурата;
не е предвидена възможност за подаване и разглеждане на възражения в нарушение на изискването за обсъждане на възраженията и обясненията на засегнатите и за последователност и предвидимост;
нарушени са изискванията за публичност, мотивираност и обществено обсъждане на проекта за нормативен акт, съгласно чл.26, ал.2 и чл.28 от Закона за нормативните актове.
Доводите за оспорване на ПМС № 19/2014 г. са следните. Прието е:
въз основа на ПМС № 4/2014 г., като последното е незаконосъобразно поради посочените причини;
без да са спазени предвидените в ПМС № 4/2014 г. и закона процедура, условия и критерии; Остава неясно как са одобрени проектите на общините от списъка и дали са въобще разглеждани проектите и спазени критериите от Междуведомствения съвет /предвид и изключително малкото време за работата му/.
без да е дадена възможност на всички желаещи да кандидатстват /поради липса на предвидени в ПМС № 4/2014 г. срокове/;
без да е предоставена възможност за възражения и без такива да са обсъдени;
без да са спазени изискванията на чл.26, ал.2 и чл.28 от ЗНА за предварително публикуване, мотивиране и обсъждане на проекта за нормативен акт.
Особено при положение, че и Министерският съвет, и кметовете на общини, са политически органи на власт, посочените нарушения и съпровождащата ги непрозрачност създават условия за фаворизиране на близки до управляващите политически сили и разпределяне на публични средства по непрозрачен начин в частен /партиен/ интерес. В това отношение следва да бъдат отчетени и приближаващите избори през 2014 г.
По делото е поискано е спиране на разпоредбите от ПМС № 19/2014 г., с които е одобрен списъкът на общините, които получават средствата по програмата.