На 12 февруари депутатите
одобриха на първо четене пълна забрана за вейповете в България.
С решението се забранява продажбата и рекламата на продукти, съдържащи наркотични вещества, прекурсори или техни аналози.
Подкрепа за забраната дойде от всички парламентарни групи, но с ясното уточнение, че трябва да се помисли за контрола.
И сега е забранено да се продават вейпове на непълнолетни, но интернет сайтове и страници в социалните мрежи ги предлагат без проблем.
Президентът
Румен Радев свика
днес заседание на Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС), на което ще се обсъжда проблемът с дрогата сред децата.
Темата е "Рискове и заплахи пред националната сигурност, произтичащи от разпространението на наркотични и упойващи вещества сред подрастващото поколение и злоупотребата с тях“.
Темата коментират в бТВ Елина Иванова-Атанасов от Европейската асоциация на вейп индустрията, д-р Рада Прокопова, началник на отделение по кардиология в УМБАЛ "Св. Анна" и Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация "Родители“.
"Бизнесът стартира преди пет години – в края на 2019 г., беше възходящ до края на 2022 г.", обяви Елина Иванова-Атанасов.
По думите ѝ в началото в България не е имало никаква регулация, а бизнесът се е саморегулирал, като например на опаковките е било изписано "18+“ и достъпът до сайтовете за продажба е бил забранен за лица под 18 г.
"Текущият
проблем не са вейповете, а една контрабанда, която се случва в страната и стига до нашите деца“, смята представителката на Европейската асоциация на вейп индустрията.
По нейна информация 250 000 са редовните потребители на вейп устройства и повечето се опитват чрез тях да се откажат от цигарите.
"На мен ми е ясно, че една част от хората няма как да се откажат от никотина, защото никотинът е дрога и причинява същата зависимост като всички останали вещества, с които се опитваме да постигнем изкуствено щастие. Струва ми се, че за да е справедливо, този тип изделия трябва да бъдат ограничени в това да имат красива реклама“, смята д-р Рада Прокопова.
По думите ѝ рекламата в момента е насочена именно към младите хора.
"Никой не може да ме убеди, че реклама от рода на: "Вейп е новото секси“ е насочена към хората 50+, които се опитват да ограничат тютюнопушенето. Ясно е, че тази реклама и тези привлекателни външност и аромат на изделията са насочени изключително към младите хора“, коментира лекарката.
Според представителя на асоциация "Родители“ акцентът трябва да е върху безопасната среда за децата.
"От тази гледна точка сме доста закъснели, чухме дори, че се е наложило индустрията да се саморегулира. Вейпът е само повод да ни светне огромна червена лапа, че децата ни имат много лесен достъп до изключително вредни напитки, изделия, храни и какво ли още не“, обяви Яна Алексиева.