Училищен директор: За да влезеш в добър университет, няма значение дали идваш от езикова гимназия, или от квартално училище
"Това е сравнително български феномен – това отсяване след 7 клас, когато децата са малки. Този феномен при нас остана, защото навремето, преди 30 години, само езиковите и математическите гимназии бяха по-различни от всички останали."Този коментар направи в предаването "Хоризонт до обед" Асен Александров, директор на 51-во Средно училище "Елисавета Багряна" в София и председател на Сдружението на директорите в средното образование.
В Словакия, Чехия и Унгария се кандидатства след 9 клас и няма такъв стрес, посочи Александров и допълни, че в много държави приемът дори след завършване на основното образование е подобен на този за първи клас.
Той подчерта, че конкуренцията се определя по-скоро от реномето на училището, отколкото от вида паралелка. По думите му т.нар. елитни училища, каквато и паралелка да обявят, балът за нея ще е висок.
"Отива се заради училището, а не заради конкретната паралелка."
Александров е на мнение, че се надценяват предимствата на някои от т.нар. елитни училища. Той допълни, че всеки завършил средно образование вече може да влезе да учи висше.
"Дали ще влезеш в Техническия университет или в УНСС от английската гимназия или от някое квартално училище, няма никакво значение. От момента, в който влезеш в университета, без значение е какво си учил преди това."
Средата в първите 10-15 училища, за които конкуренцията е бясна, е подобна на тази в следващите 30, даде пример директорът.
"Не би трябвало родителите да имат толкова разочарования, ако не са приети в топ 10 или в топ 20, тъй като училищата в топ 50 са също толкова приемливи, средата е толкова приемлива, учителите са с такива възможности."
Училищният директор отбеляза, че "не е грамадна разликата" в нивото на преподавателите в по-предпочитаните училища и те "не са някакви класи пред другите".
Асен Александров съветва седмокласниците и техните родители да проследят какви са били баловете през миналата година за училищата, към които детето се ориентира и да ги вземат предвид при подредбата на желанията съобразно резултатите от изпитите.
"Много добре да осмислят кое е най-силното им желание – него да го напишат на първо място. Трябва да знаеш какво искаш – на първо, на второ, на трето, на четвърто, на пето място и някъде на по-долните места да бъде изпълнимо желание."