Учители и директори на училищата ще бъдат оценявани на всеки четири години и при две слаби оценки ще бъдат освобождавани от длъжност, пише "Монитор".
Това ще стане възможно при въвеждането на т. нар. атестация в школата. Атестирането ще се извършва на всеки 4 години, но това няма да бъде отделен изпит или нова дейност за учителите. Такива текстове приеха вчера депутатите от образователната парламентарна комисия, които разглеждаха на второ четене Законопроекта за предучилищно и училищно образование.
Всъщност атестацията ще представлява оценка на съответствието на работата на учителите и педагогическите специалисти с професионалния им профил и с изискванията за изпълнение на длъжността. При директорите пък ще бъде оценявана управленската им компетентност. Атестацията ще се извършва от атестационна комисия. В състава й ще влизат представители на работодателя, на финансиращия орган, на педагогическия съвет, на регионалното управление на образованието, както и родител от Обществения съвет.
Ако даден учител или директор покаже слаби резултати на оценяването, той няма веднага да бъде освободен от длъжност. В рамките на една година, ще има възможността да се поправи. Работодателят и атестационната комисия ще анализират причините и ще изработят препоръки за оправяне на пропуските.
Така след една година, ще се извърши повторно атестиране и ако съответният учител или директор отново е получил най-ниския резултат, ще бъде освободен от длъжност при условията на Кодекса на труда. Скалата на оценяване, критерии и процедурата за атестиране ще се определят в държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Освен за кариерното развитие оценката може да служи и за насочване за повишаване на квалификацията и поощряване на дадения специалист.
Шефката на образователната комисия Милена Дамянова обясни, че атестацията на директорите е по-добър вариант от мандатността. "От ГЕРБ считаме, че мандатността на директорите не е добър вариант, тъй като това ще доведе до политизиране на система от една страна, а от друга страна - няма как на четири години да предизвикваме такова голямо сътресение и да сменяме близо 5000 директори в цялата система", обясни тя.
Дамянова допълни, че когато един директор или педагогически специалист постига добри резултати неговата смяна не е добра за системата. "С атестирането се дава възможност за обективна преценка, публичност и прозрачност на комисиите. Предстои образователното министерство заедно със синдикалните и работодателските организации да разработят така критерии за атестиране, че да няма спекулации и да се избегнат рискове", каза още шефката на образователната комисия.