В кампанията за групова покупка на климатици вече има офета от търговец

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
12:39 / 29.03.2023
622
Вече има първа оферта от търговец в кампанията за групова покупка на климатици, обявена от Асоциация "Активни потребители". Това съобщи председателят на Асоциацията Богомил Николов.

Кампанията ще продължи няколко месеца, ще изчакаме да се съберат оферти и ще изберем най-изгодната, каза още той и допълни, че до около месец предложенията на търговците ще бъдат обявени. Тогава може да има "вторичен бум" от потребители, защото те в момента не виждат за какво се записват, обясни пред БТА Николов.

 

Желаещите да си купят климатик, могат да се запишат на сайта на кампанията безплатно и необвързващо, и след получаване на офертата да преценят дали искат да сключат договор за покупка. Целта е покупка на по-ниска цена, като при групови кампании в други страни спестяванията са били в размер на 10-20 процента. Сайтът за групови покупки е модел за борба с инфлацията, като организацията търси качествени артикули вместо клиента. Данните на сайта показват, че над 200 души са се записали към момента да си купят климатик по този начин. От асоциацията планират това да е първата от редица кампании, като изтъкват, че груповите поръчки са позната практика в Западна Европа.

 

"Навсякъде това е проработило досега, ако има някаква разлика между нас и някоя друга европейска нация, тя е в много ниската степен на доверие във всичко. И когато има такова силно недоверие в обществото, хората започват да не вярват на нищо и на никого и така пропускат възможности", коментира Богомил Николов.

 

Като мярка срещу инфлацията и високите цени от петък миналата седмица у нас вече работи платформа за проследимост на цените на храните.

 

Интернет платформата на Министерството на икономиката и индустрията е достъпна за всички потребители на адрес www.foodprice.bg

 

Една от възможностите, които тя дава, е за сравнение на цените в България и в седем европейски държави.

Богомил Николов коментира, че към момента платформата не е готова в пълния й заявен обем и не носи нищо прагматично и полезно за потребителя. "Като видя, че краставиците са с един лев по-евтини в Мадрид, какво ми носи това - няма да се кача на самолета, за да си купя краставици от там. Единствено се създава негативизъм у хората", смята той.

 

Според него, за да е полезен, сайтът трябва да представя много практична ежедневна информация. "Това означава потребителят да може да види в неговото населено място какви са цените при различните търговци и колкото повече търговци има, толкова по-добре, за да може да отиде там, където е най-евтино и по този начин да "натиска" пазара, защото когато търсенето се премести при търговеца с най-ниската цена, другият ще трябва също да намали цените", коментира председателят на "Активни потребители".

 

Той изрази очакване платформата да е отворена и за малки търговци, които желаят да си въвеждат цените, защото иначе рискуваме моделът да не работи отново.

"Има още един риск - беше анонсирано, че ще се въвежда само една цена - на най-евтиния продукт, който не е в промоция. Ако един търговец предлага например десет вида сирене, той трябва да има един, който да е много евтин, за да може да го публикува на платформата и да привлече потребителите. Естествено, че изкушението е да вземе някой от тези, на които им казваме ментета - с палма или с повишено водно съдържание", коментира още Богомил Николов.

 

От Асоциация "Активни потребители" смятат, че пазарът трябва да бъде оставен да се развива естествено и че всякакви опити да бъде насочван винаги са рискови. Той посочи, че това, което правят другите страни, е да намалят ДДС и да дават субсидии на производителите. "Мисля, че тези две неща са най-належащи в България, ако искаме да имаме по-нормални цени. Колко трябва да е ДДС, е въпрос на разчети. Гърците имаха по-ниско ДДС за храните до кризата, след това им наложиха да го повишат на 24 процента, минаха няколко години и пак го намалиха", даде пример той. 

По думите му другата не по-малко важна тема - за качеството на храните, е огледало на контрола и информацията, която имаме. "Ако нямаме реална информация за качеството, то върви надолу, ако нямаме контрол, то пак върви надолу. Контролът не е нужно да е много, важното е да е прицелен в проблема, да се гледа къде е рискът", изтъкна Николов.

 

От асоциацията смятат още, че санкциите за нарушения на търговците не са достатъчни и трябва да бъдат процент от оборота.

 

"Ако санкцията е по-ниска от икономическия интерес, то тя няма да има възпиращ ефект. От друга страна е несправедливо спрямо малките търговци, защото при тях една глоба затваря цял обект. Най-глобявани за нелоялни търговски практики през годините са мобилните оператори - глобата е много малка и не ги спира", каза още той.

На въпрос от какво най-често се оплакват потребителите, Богомил Николов каза, че през годините се запазват сигналите, свързани с комуналните услуги - парно, ток, вода, а покрай дебата за цените много хора се обаждат в Асоциация "Активни потребители" да изразят недоволство за едно или друго повишение. Финансовите услуги също са проблем - бързи кредити, високи такси, които са необясними, посочи председателят на асоциацията.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Кредитите, които стигат до частните съдебни изпълнители, намалява...
Старт на делото срещу българите, обвинени в шпионаж в полза на Ру...
Напрежение в подлеза на СУ! Разбити са стъкла на заведение, на мя...
Младежи с черни качулки и маски са нападнали двама непълнолетни в...
Политолог: Българското общество разрушава основния консенсус – де...
Антон Златанов: Успяхме да притворим вратата на нелегалната мигра...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).