В студентски общежития плащат сметки като за промишлени предприятия
Докато всички домакинства плащат ток за битови нужди, в студентски общежития в София плащат сметки като за промишлени предприятия. Компенсации от държавата има, но те стигат до младежите чак след година. В една от стаите в общежитие в София има лаптоп, хладилник и микровълнова печка. Сметката им за ток е приблизително 180 лв. В нея живеят 4 момичета, съответно на човек плащат по около 45 лв. Причините за високите цени на тока в общежитието не са ползването на електроуредите, а това, че на студентите им се налага да плащат промишлен, а не битов ток. Това повишава сметките почти двойно.
Около 50 000 студенти живеят в общежития. Всички те плащат двойно по-високи сметки, защото се третират като небитови потребители и плащат промишлен ток, въпреки че общежитията се ползват за жилищни нужди.
"Вече година и повече студентите заплащат този промишлен ток, а това не е приемливо за тях, защото сметките вече са над 400 лв.“, Даниел Парушев, председател на студентските съвети в България.
За да плащат нормални сметки за ток, трябва ректорите на университетите да се обърнат към доставчиците на електроенергия с искане за смяна на начина, по-който се третират студентските общежития, казва омбудсманът Диана Ковачева.
"Ако се предприемат незабавни мерки, това може да стане в много кратък срок и не виждам причина да не се случи. Въпросът е наистина всяко висше училище за своите общежития да поиска изрично и в отделно искане. Така, че това е въпрос на организация от страна на самите ректори колко бързо те ще се организират да поискат“, коментира омбудсманът.
"Беше изпратено писмо до министерството, с което отново апелираме да бъдем третирани като битови потребители, но на 04.11. 2022 г. пристигна отговор, включващ решението на Министерски съвет от 29.09, с което се приема Програма за компенсации и се обяснява, че тъй като Висшите училища, открити при условията и реда на Закона за висшето образование, вкл. и ПССО, купуват електрическа енергия за професионалната си дейност това ги определя като небитови крайни клиенти“, заяви от УНСС пред bTV на въпрос какви действия са предприели от Висшето учебно заведение за решаването на проблема.
От Софийския университет уверяват, че са предприели действия за компенсиране на студентите във връзка с високите цени на електроенергията, но не казват дали са предприети действия с искане за промяна на начина, по който се третират студентски общежития.
Компенсации от държавата има, но те стигат до студентите чак след година.
От енергийното министерство казват, че могат само да съветват и да издават препоръки, за това как да се реши проблемът. Становището им е, че студентите трябва да се разглеждат като битови потребители.