Така близо 130 камери, поставени в патрулки или други полицейски автомобили, вече нямат правото да ни пращат по пощата честитки с глоби.
Електронен фиш може да се издава само от стационарни камери, те са 30 в страната, обясни пред bTV Лозан Панов, съдия от ВАС.
По думите му решението на върховните магистрати за мобилните камери няма да толерира пътните хулигани, а е насочено към съвестните шофьори, чиито права се случва да бъдат нарушавани.
Занапред, ако водач бъде спрян след показания на подобна мобилна камера, той ще има правото на възражение, каквото липсваше при електронните фишове, въведени през 2011 година.
Досега съществувала хипотезата - съвестни водачи да отнасят солидни глоби, защото били снимани от паркирани патрулки преди знаци за ограничение на скоростта и шофьорите нямали възможността да докажат, че непосредствено преди знака са намалили скоростта.
"Основният проблем на камерата е, че тя е позиционирана в автомобила, въпросът обаче е къде се намира сниманата кола, тоест дали е в зоната от пътя, регулирана от съответния пътен знак, или преди него", поясни Панов.
"Всъщност решението на съда казва: Трябва да има единни правила и ясни указания за гражданите в какви хипотези и при какви обстоятелства се използват мобилните камери. Това се отнася и по отношение на полицаите, които се крият в храстите. Когато няма ясни норми, стават злоупотреби", коментира съдията.
По думите му именно тези разминавания и различното тълкуване от съдилищата в страната е мотивирало министъра на правосъдието да отправи питането към ВАС.
"В някои региони административният орган посочва къде са точно знакът и автомобилът, в други камерите са под техническите параметри на автомобила. Трябва да има единни правила и указания за използването на мобилните камери", настоя той.
Лозан Панов открои и други проблеми, свързани с използването на мобилните камери, които ловели нарушители, пращали фишове, но впоследствие се оказвало, че автомобилът е фирмен или пък бил собственост на прекалено възрастен човек.
"Когато се управлява МПС на фирма от три субекта, няма как заедно да го управляват. Изискват се данни от управителя на фирмата кой е управлявал. Когато сa трима обаче, към кого ще се насочи наказателната отговорност? Има случаи, в които се оказва, че хора на 85 години управляват мощни автомобили и те понасят наказателната отговорност, но се оказва, че не те са управлявали автомобила. С това решение се опитваме практиката, която е противоречива, да се уеднакви", категоричен бе той.
Съдията уточни, че след влизането в сила на новите правила, което се очаква да стане до дни, актовете ще се издават само въз основа на стационарните, предварително позиционирани и обозначени камери.