За да могат да изпълняват тази задължителна дейност обаче, гумаджиите ще трябва да се регистрират в екоминистерството и да си извадят разрешителни за площадка за събиране и съхранение на отпадъци. Цената на тази услуга ще е 200 лв., които търговците и сервизите трябва да платят на ведомството на Нона Караджова. Досега сумата за разрешително за площадка за отпадъци бе 150 лв., но с новата наредба се предлагат и промени в тарифата на министерството на околната среда и водите.
Събраните стари гуми ще трябва да бъдат или рециклирани, или регенерирани, предвижда новата наредба. Според нейните разпоредби поне половината от негодните гуми трябва да бъдат регенерирани и да се пуснат в употреба като нови. Гумаджиите ще имат цели по години колко процента от пуснатите на пазара нови гуми трябва да бъдат рециклирани. Целта е до 2020 г. 65% от пусканите на пазара гуми да отиват след това за рециклиране или регенерат. За следващата година целта, която трябва да постигнат гумаджиите е 10% рециклиране.
Сервизите имат два варианта да изпълнят спуснатите им от държавата цели. Единият е сами да се грижат за рециклирането, а другият е да сключат договор с организация за оползотворяване, която да се занимава с тази дейност.
Новата наредба категорично забранява изхвърлянето на гуми в кофите за отпадъци. Не се допуска и съхранението им на нормални сметища. Изключение можело да бъде направено само за велосипедни гуми.
Новата наредба трябва да доведе до възникването в България на предприятия за рециклиране и регенериране на гуми, се казва в мотивите на Караджова.
Източник: в. "24 часа"