Въвеждат тол-системата първо за транзитните коридори?
Лично аз виждам първоначалното въвеждане на тол системата за плащане в транзитните коридори, примерно Свиленград-Калотина, или Свиленград-Русе. Това каза Иван Вълков, председател на комисията по Транспорт в Народното събрание. Именно по транзитните коридори има най-големия поток на товарни и транзитно преминаващи автомобили.
"Тол-системата е според това колко караш, колко километра са изминати и какъв тонаш е автомобила. Това е може би е най-справедливият начин на плащане на такси, защото плащането е на база изминато разстояние. Тук идва разликата с винетките, защото човек може да си купи винетка и цяла година да пътува два пъти с тази кола", обясни Вълков. Става дума за плащане само по първокласната мрежа, по аутобаните и магистралите. Въвеждането на тази система е продиктувана от директива 2006 - 38 на ЕС. По думите на Вълков тази директива е доста гъвкава и няма задължителен характер като всяка страна може да я въведе така както е най-добрия вариант - за плащане на тон, на изминати километри, според това дали са товарни автомобили или леки.
"В по-голямата част от страните, аз лично това също го споделям, плащат товарните автомобили по тази система, а леките автомобили са на винетна система, защото товарните автомобили най-много разрушават пътната настилка", коментира Вълков. Въвеждането на тол-системата обаче по думите на депутата не означава премахването на винетките. В момента решението на МС е да се избере фирма консултант, която да даде няколко различни варианта на плащане. Може да има вариант за плащане на товарните автомобили, а леките да са на винетна система, възможно е и въвеждането на т . нар електронна винетка, или пък всички да са на тол-система на един по-късен етап от време, или само на определени участъци, или само за транзитни автомобили.
"Това е т. нар анализ на пазара и проучване особеностите на дадена страна. През този анализ са минали Австрия, Чехия, Словакия, в момента минават Унгария и вече е минал анализ в Полша, и вече върви въвеждането на тази система там. Така че сега имаме избор на консултант, който да даде варианти за различни възможности и след това ще се премине към взимане на решение коя от тези възможности ще бъде най-изгодна за страната, а и коя може да бъде поета от съответния водач на моторни превозни средства. Около 3-4 години ще са необходими за такова нещо до тогава трябва да имаме построени магистрали иначе не може да бъде ефективно използване на тази система", поясни още Вълков.
Това къде ще отиват средствата събирани от тези тол-такси трябва тепърва да се регламентира от закона - дали те ще са само за поддръжка на пътища или за поддръжка, реновиране и строеж на нови пътища. Депутатът подчерта и друг факт, че след въвеждането на системата в други европейски страни се наблюдава с 3-4 пъти повишаване събираемостта на пътните такси. Той даде за пример Германия, където повишението е с 10 пъти, а в Чехия е с около 8. в момента предстои подготовка и провеждане на процедури за избор на фирма консултант, след което тази фирма трябва да направи различните анализи и да представи различните варианти, след това те се разглеждат и едва след това се взима решение кой от вариантите да се ползва.
"Според мен до това решение ще мине година-година и половина. После трябва време и за самото изграждане и въвеждане на системата. Най-вероятно ще се премине към някакъв комбиниран модел, тъй като е най-удачно за нашите условия, но леките коли при всички положения първоначално ще си запазят винетната система", каза още Иван Вълков.
Източник: Радио "Фокус"