Задава ли се криза на пазара с автомобили?
Цифрите по регистрацията на автомобилите сочат, че най-големият брой на регистрирани автомобили е на коли, които са над 10-годишни. От началото на годината до сега общо са регистрирани малко над 140 хил. моторни превозни средства, от всички категории, като близо 68 хил. от тях са над 10-годишни.
Съотношението общо на пазара обикновено показва над 60% автомобили, които са на възраст от 15 г. до 20 г. Това коментира Цветелина Цанева, Асоциация на вносителите на автомобили, във "В развитие“ с водеща Веселина Спасова.
За момента пазарът на вноса на автомобили е затруднен и факторите за това са много. На първо място хората в Европа по-рядко сменят своя стар автомобил с нов. Проблемите в автомобилната индустрия довеждат до освобождаването на един автомобил втора употреба много по-късно. Това, което се вкарва на територията на страната вече е и с по-лошо качество, на повече километри и ограничено като количество.
Според Асоциацията има голям спад на продажбите – от 50 до 70% през последните месеци. Тенденцията не е за подобрение на пазара като същевременно и цените са по-високи. Покачването на цените е причинено от това, че навън няма автомобили, които да се сменят.
"Реализацията на по-старите коли, които са на повече километри, е трудна. В момента хората почти не мислят за закупуване и смяна на автомобила си. Българинът се въздържа във всяко едно ниво – в ниския и средния клас. Несигурността в икономическата обстановка в страната, както и в политическата се отразява върху вземането но решение за смяна на автомобила.“, цитира bloombergtv.bg.
Собствеността на автомобил може да се превърне в лукс, защото местата, където има добре изградена инфраструктура и транспорт не налагат до толкова ползването на личен автомобил. Това не важи за хората от провинцията, където хората работят извън града.
Основната страна, от която внасяме автомобили за българския пазар остава Италия – около 70%. Има покачване на процента на вноса от Германия, Австрия и Белгия. Германските марки автомобили остават класика в търсенето – в по-високия клас са Mercedes и BMW, а в по-масовите се наблюдава добро представяне от японските марки.
Фирмите не са оптимисти и ги чака малко по-дълъг период на борба и ако навън нещата не се раздвижат с по-бързи темпове, едва ли у нас ще се случи нещо различно., посочи Цанева.